tisdag 14 augusti 2012

Fina träningskamrater

Idag hade vi stämt träff på GMBK med Boel och Hanna. Strukturerad lydnadsträning stod på schemat. Efter en rastrunda började vi träningen med en platsliggning. Jag lämnade ca 40-50 meter någonting och hundarna låg i dryga 4 minuter. Inga problem för någon av vovvarna.
Vi körde sedan en hund i taget och hjälpte varandra med det man ville ha hjälp med. Jag började med fotgåendet där jag fick stöttning i att skippa kortkopplet helt. Vi körde utan och tittade främst på de - förbannade - höger svängarna. I långsammare tempo är det inga problem, men i normalt tempo så tappar vi. Vi kom fram till några strategier som jag ska använda mig av under träningen framöver.
Nästa pass blev "hopp över hinder" som vi bara tränat två gånger tidigare. Då har frustrationen från min sida sprutat eftersom att Charlie inte satt sig på kommando. Idag började han med ett annat problem, han gav ifrån sig ett skall vid starten, ett skall när han hoppade och ett skall på tillbaka vägen. Jag fick säga ifrån med ett rejält "nej" när skallet kom, och efter 3 tillsägningar ramlade poletten ner. Han blev tyst och jobbade. Och han utförde momenten KANON! Han hoppade fint, satte sig direkt på kommando - på lagom avstånd från hindet - och hoppade fint tillbaka. Så efter ett pass med träning av "sitt" på avstånd, så fungerade det perfekt! Härligt härligt :) 
Boel och Meya tränar fotgående
Charlie väntar på sin tur
Meya på väg in med den älskade bollen
Hanna och Freja tränar inför trean. Här i fullt fokus under stegförflyttningar!

Underbart att träna med så goa tjejer, och att man har ett klimat där alla får säga vad dom tycker. Men den som får tips, behöver inte acceptera alla förslag. Vi har rätt olika syn på hundträning, men det fungerar ändå för alla respekterar varandra. Sedan har alla olika hundar, och man lär sig så mycket av att se tjejerna träna sina fina hundar!
Vi avslutade träningen med en promenad på skjutfältet. Och vet ni, min lille tokhund börjar bli riktigt artig! En promenad med fyra tikar och han uppför sig precis som han ska. Han försökte lukta någon i baken, men ett litet harklande från min sida och han lägger ner direkt. Han blev väldigt förtjust i Klara - Hannas engelska springer spaniel -, men var trots förälskelsen otroligt artig.

1 kommentar:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!