fredag 25 juli 2014

Våga gå genom hundluckan

Lilla prinsessan tycker att hundluckan är skit LÄSKIG! Så vi jobbar varje dag med att hon ska våga gå igenom den, för om en dryg vecka vore det rätt bra om hon klarar av det på egen hand.

Charlie har nog lärt sig under någon vistelse på pensionat, och det skulle inte förvåna mig om han löst situationen helt själv. Det är inte mycket som skrämmer honom! Och om han skulle varit rädd för den, så hade jag faktiskt bara puttat honom igenom första gången, för då vet jag att han skulle sköta det själv sen. Han är inte som alla andra hundar, och med honom fungerar aldrig lock och pock. Det är bättre att bara göra, för då känner han sig trygg. 

Med lilltjejen är det dock lite annorlunda. Hon är betydligt känsligare och här har vi gått all-in på godis! Hon vågar nu putta lite på luckan så att den rör sig några centimeter framåt. Hon vågar även gå igenom om jag lyfter upp luckan ca 10 cm. Från början tyckte hon det var så otäckt när luckan la sig på ryggen när hon gick igenom, men det klarar hon nu, trots att det fortfarande är väldigt läskigt. Nu har vi den sista biten kvar och det är att hon själv ska våga putta upp luckan och gå igenom. 
Från och med idag får hon alla sina måltider ute i hundgården, och för att komma åt sin mat, så måste hon gå ut genom luckan. Idag fick hon lite hjälp och jag lyfte lite på luckan, men sen tänker jag faktiskt testa henne genom att vänta ut henne. Pga den olidliga värmen idag så ville jag inte det, eftersom hon går igång rätt bra - läs väldigt väldigt mycket - på maten. 
Håll tummarna för att vi löser detta under kommande vecka! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!