måndag 19 november 2012

Dags för lite skryt

Det går så fruktansvärt BRA just nu och dagens lydnadspass var helt fantastiskt. För det första så regnade det inte - äntligen ett pass utan regnkläder - och för det andra så är Charlie helt underbar att träna med. Han bjuder verkligen till och vi har så roligt under passen så det är helt otroligt. Även om saker självklart kan gå fel, så beror det inte längre på att han ger mig fingret. Han jobbar verkligen och vilken skillnad det är att träna när man har en hund som anstränger sig för att göra sitt bästa!

Han var grym med rutan idag, och jag börjar verkligen se att poletten trillat ner. Han söker koner på väg bort från mig och han söker mittpunkten i rutan när han väl är där. Så kul att se! Vi nötte apportering, och då främst gripandena eftersom att det är ett problem. Han vill ju helst sätta tassarna på apporten så den flyger iväg - han lägger själv in ännu mer jakt än det redan är från början - och han tycker det är skit kul. Tyvärr inte rätt, så där arbetar vi med att få honom att förstå att det är lydnad vi håller på med och inte jaktidioti. Jag lyckades bra idag, och det gäller att gå "all in" varje gång man tränar min hund. För går man "all in" med känsla, så får man ett lyckat resultat med sig, varje gång.
Vi fortsatte sedan med ordförståelse, där jag la apporten 5 meter från rutan och varvade kommando. Inte lätt att vara låst på apporten och få kommando "rutan". Men eftersom att han kopplade på hjärnan så löste han uppgiften fint, så fint att jag skrek av glädje.

Avslutade med ett långt fritt följ, där jag nynnade på Pippi Långstrump, och där fanns inget att klaga på. Verkligen ingenting alls i min värld. Jag är så nöjd, och jag kan skryta ihjäl mig om hur duktig Charlie är just nu.

3 kommentarer:

  1. FÖr oss andra så är det inga nyheter du kommer med ;)

    SvaraRadera
  2. Håller med ovanstående skrivare! Punkt!

    SvaraRadera
  3. Skryt på! det är ni värda och ja jag säger som dom andra I am NOT surprised!!!!! Bamsekram till dig och Charlie!!!

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!