tisdag 6 november 2012

Inomhusträning med träningsgruppen

Igår hade Boel ordnat så att vi hyrt in oss i Kungliga Hundars nya lokaler på Åskvädersgatan. Vi hade tillgång till den lilla hallen, men den var inte alls liten, utan alldeles lagom för vår lydnadsträning. Upplägget var bestämt sedan innan, allt för att vi skulle kunna utnyttja våra tre timmar så bra som möjligt!

Vi började med gruppmomenten. Där fick Charlie ligga mellan Pelle och Freja med ca 50 centimeters mellanrum. Jag lämnar för tillfället bara ca 10 meter, eftersom han blir så ängslig och börjar ljuda annars. Så vi bygger trygghet igen. Att han nästan ligger på andra hundar spelar ingen roll, det är att jag lämnar honom som är kruxet i hans värld. Körde även sitt i grupp, och där känns lillen riktigt stabil!

Vi fick alla disponera totalt ca 30 minuter, och de fick man dela upp hur man ville. Under vår första kvart körde vi igenom fria följet. Började med kortkoppel och ville ha tävlingslik störning till att börja med. Hanna agerade lite jävlig tävlingsledare och de andra publik. Charlie var jätte duktig och trots att Hanna var - extremt - närgången så bibehöll han fokus! Sedan gav de andra sig in i leken och försökte störa ut Charlie. Målet med träningen var att förstärka betydelsen av mitt fot-kommando, och det gick grymt bra! Fick även påbackning - än en gång - om skillnaden när jag sträcker på mig och verkligen kör ut tuttarna. Gjorde det automatiskt under långsam marsch och han gjorde den dösnyggt. Charlie reagerar på så minimala känslor hos mig, så det är verkligen det jag arbetar mest med. Känslorna är så små att jag knappt kan kontrollera dem, men de gör skillnad mellan ett bra fotgående och ett sjujäkla bra fotgående. Sjukt rolig träning!
Hanna är störig tävlingsledare! 
Men Charlie låter sig inte luras!
Boobisarna ut, sträck på ryggen och ANDAS med magen
Bak med axlarna va det ja!
Boel var en mästare på att få fram konstiga ljud

Vi tränar väldigt mycket störningsträning med alla hundarna i vår träningsgrupp, och ALLA hundarna är numera riktigt grymma på det! Det har inte bara varit Charlie som varit extremt störningskänslig innan, utan absolut fler hundar i gruppen. Men nu får man gnugga geniknölarna för att störa ut dem. Kul att se att alla utvecklats så otroligt mycket sedan vi började träna allihop tillsammans!

Under vårt andra pass ville jag störningsträning DELUXE! Och med samma tänk som förra gången. Charlie ska få jävliga situationer där han får möjlighet att själv välja rätt beslut. Det visade sig att det inte bara var bra träning för oss, utan alla hade hur kul som helst. Det är lite svårt att beskriva hur denna träningen går till. Men alla försöker med sina hundar störa ut Charlie, och få honom att slå på stressen och spela över. Men han var så himla DUKTIG och tog rätt beslut hela tiden. Bland annat så går jag bara runt medan de andra härjar med sina hundar, och målet är att Charlie ska ignorera de andra och bara naturligt följa mig. Även om han sjukt gärna vill dra iväg och leka med de andra, så måste han få träna på att behärska sig och använda hjärnan. Sedan tränar vi olika moment med hundarna i princip på varann. Fjärr där vi knör ihop hundarna så det ligger precis bredvid varandra, inkallning mellan två hundar där Charlie nästan var tvungen att hoppa för att komma igenom, ettans hopp med Charlie och Freja SAMTIDIGT, fotgående där vi går så tätt att hundarna knappt får plats, fotgående där vi går bredvid varandra - som kadrilj om du är hästmänniska -, platsliggning där en hund hoppar ÖVER den hund som ligger. Allt detta sker bara eftersom och det är inget som planeras. Alla hittar på så sjuka grejer som möjligt, men hundarna måste hålla fokus på sin förare!
Mitt i platsliggningen kom en kon framför näsan

Att Charlie som för drygt ett år sedan - det var i september förra året vi träffade Rose första gången - inte kunde tränas på klubben om vi inte var ensamma. Jag fick åka på förmiddagen och kom det någon när vi tränade var det bara att åka hem. Nu utsätts han för EXTREMA störningssituationer, men han fokuserar och jobbar. Han ÄLSKAR den här träningen och det bara lyser om honom. Han tycker det är så fruktansvärt roligt och det är så himla kul att vårat samarbete är så fint! Gud jag blir alldeles tårögd... Lycka!

Den härliga känslan från det här träningspasset ska jag leva på ett bra tag! 

8 kommentarer:

  1. Alltid lika härligt när ekipage växer fram! Kram på er!!

    SvaraRadera
  2. Störningsträning är så jäkligt roligt, både att vara den störande och den som ska störas! När hunden fattat grejen är det så härligt att se hur den anstränger sig och verkligen jobbar för sin förare :D

    SvaraRadera
  3. Ni är fantastiska båda två! Vi borde låta någon filma våran träning någon dag, haha! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Haha, jaa men frågan är om vi inte skulle bli klassade som idioter om någon fick se vad vi håller på med ;)

      Radera
  4. Ni är så fantastisk duktiga och jag hoppas du förstår det (självklart har jag alltid vetat det). Love ya!

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!