tisdag 28 oktober 2014

Alla siktar inte på SM

Hundsporten är som alla sporter då det kommer till prestation, då de som utövar sporten vill lyckas. Vad som ligger i begreppet "att lyckas" är dock olika för alla. För vissa är det att klara platsliggningen i klass 1, medan det för andra innebär att kvala till SM. 

På en av lydnadstävlingarna jag och Tyra gjort det senaste så blev jag väldigt upprörd vid lottningen då en domare uttryckte sina åsikter. Han ville ha ett snack med alla innan vi gick ut - han dömde ej vår klass, utan klass 2 - och där berättade han att han kommer inte dela ut några tior idag. Detta för att ingen kan göra ett moment felfritt, utan föraren gör alltid något litet dubbelkommando eller att hunden gör nåt fel. Han menade på att han dömer på detta viset bara för att vara snäll, eftersom att det då kommer bli lättare att hantera bedömningen på SM när alla kommit dit. 

Det här gjorde mig så irriterad så jag var tvungen att gå ut och andas. Alla siktar inte på SM, och det MÅSTE vara okej. Tänk om alla som skulle ut och tävla bara var så sjukt glada över att ha tagit sig till klass 2 och har tränat bara för att kunna starta i den klassen. Min uppfattning är att många tycker att man måste sikta högt, annars kan man lika gärna lägga ner, vilket är helt befängt i min värld. 
Att våga ge sig ut och tävla är för många en stor grej. Alla har inte hundar som svämmar över av will-to-please, utan vissa får verkligen kämpa för att hunden ska klara av att hålla koncentrationen under ett klass 1 program - även om det bara varar i 5 min. Detta gör dom inte till sämre förare, det kan till och med dölja sig en helt fantastisk förare bakom hunden som inte har någon större lust. 

Jag tycker att tävling - oavsett inom vilken gren - ska vara till för alla. Vi kan inte ha bordercollie, bordercollie och åter bordercollie som enda representant. Jag ÄLSKAR att vara på tävling och se förare och hundar av olika raser som deltar. Sedan att det är vissa raser som är i toppen, det är en helt annan sak. Men i de lägre klasserna inom varje gren måste sporten arbeta mot öppenhet och mångfald. Tävlingen måste vara en trevlig upplevelse, trots att det kanske inte gick bra just denna gången, men trots kanske ett dåligt resultat, så måste föraren känna att det är helt okej att tävla igen. 

Det måste vara okej att misslyckas, och det måste vara okej att vilja ställa upp i tävlingar, trots att man kanske inte siktar högre än att faktiskt bara vara med och klara den klass man ställer upp i. Så tänk på att nästa gång du ser någon på tävlingsplan som kanske har en dålig dag, gå fram och beröm något som faktiskt gick bra. När någon lägger ut på Facebook att tävlingen sket sig, skriv nått uppmuntrande. När någon vill tävla, fast faktiskt inte sikta på SM, så glöm inte bort, att det är faktiskt HELT OKEJ! 

1 kommentar:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!