söndag 5 oktober 2014

Dolt sök

Helg betyder att man kan få lite hjälp av husse till Tyras jaktträning. Idag började vi med två enkla markeringar för att hon skulle få ladda ur lite. Hon vibrerade från det att vi lämnade huset och att i det läget kunna stänga av benen och koppla på hjärnan, det är för mycket begärt av min unga hund.

Efter de två markeringarna, som var korta och enkla, så la Daniel ut ett sök med fyra mini-dummies, som Tyra fick se när han la ut. Hon hade lite mycket spring i benen, men hon använde ändå näsan. Eftersom vi lägger ut mini-dummies och gömmer dom rätt bra, så kan hon inte hitta dom med ögonen. Alla fyra kom in och vad jag gillar mest med henne är att hon inte ger upp. Hon har inte en enda gång kommit in och frågat mig eller stannat där ute och tittat upp, utan hon fortsätter jobba tills hon hittar.

Sedan var det dags för dagens STORA utmaning för lillsessan. Hon fick sitt första dolda sök! Jag och Tyra gick en bit bort och Daniel la ut två mini-dummies. Tyra fick sedan en transport ca 150 meter fram, och trots att hon var laddad så gick hon fint vid min sida utan att jag behövde säga något. Satte henne och när hon hade blicken mot området hon skulle söka så fick hon sök-signal. Båda skicken sprang hon ut, satte på näsan och kom snabbt in med båda dummiesarna. Vilken lycka! 
Vi avslutade med två enkla markeringar, vilket gick jätte bra, och där är min tanke att hon ska lära sig att hålla koll på nedslaget, vilket jag hoppas är rätt tanke. Hon följer iallafall den kastade apporten med blicken och håller kvar blicken när den landat, samtidigt som hon väntar på min signal att få sticka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!