torsdag 16 oktober 2014

Det här med att träna i regn

Det är ju lätt hänt att man förlägger träningen inomhus de dagar regnet öser ner ute. Charlie har tränat ganska mycket ute i dåligt väder, men idag blev jag varse om att det är något jag glömt bort lite med Tyra. Jag tror vi tränat en gång utomhus i regn, och eftersom hon fyllt ett år, så är det ju ingen statistik att skryta med precis!

Idag hade vi bestämt träningsdejt med Elin och hennes vovvar på GMBK. Regnet har öst ner sedan igår, och planen var rejält blöt och lerig. Tyra fick gå direkt från bilen, ca 1 min uppvärmning och sedan körde vi igenom ettan med kommendering. Hennes attityd är fortfarande fantastisk, och visst skulle man nu kunna paketera ihop henne lite för att få utförandet ännu snyggare, men jag vill vänta med det. På uppsättandet efter läggandet tog hon i för kung och fosterland så hela hon lyfte från marken :)
En sak som dock visade sig var att min lilla prinsessa inte ville sätta ner rumpan i det kalla, blöta och leriga gräset. Läggandet fungerade klockrent, så att lägga ner magen är inga problem, men rumpan var hon inte så sugen på. Tränade lite sättanden där hon fick kampa som belöning, och efter det satte hon sig i alla halter självmant. Tror inte det kommer bli några stora problem att vänja henne vid det, bara hon får träna på det ett par gånger. Vi måste definitivt förbättra på statistiken när det gäller träningspass i dåligt väder!
Charlie fick också träna lite, men då den värsta perioden för hans allergi har dragit igång nu - han klarar inte av fukt - så ville jag inte ta ut han i det blöta gräset. Vi körde istället lite lydnad blandat med rallylydnad på gruset på parkeringen. Att få sitta och bli galen på att Tyra får träna och inte han är en grymt bra metod, för han går alltid så jäkla bra efter det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!