måndag 15 oktober 2012

Lydnadsläger för nördar - andra delen

Alla var överens om att fokuset under helgen skulle ligga på förarna. Ett av mina mål var att lära mig att gå på rätt sätt för att göra fria följet lättare för min lille. Vi la ner hela söndagens träning till detta, helt enkelt att träna blondinen att röra sig rätt. Det kanske kan låta enkelt, men tro mig, det är det INTE! Men träningen var sjukt rolig, och det var så kul att Charlie gjorde allt rätt medans matte hade STORA problem.

Jag fick börja med att bli instruerad av Jeanette, där hon seriöst fick visa i långsamt tempo hur jag skulle röra mig, och framför allt förklarade hon VARFÖR. När hjärnan förstått vad som var tanken, skulle jag "bara" försöka få ut det i mina långa kroppsdelar. Jag blev kommenderad och instruerad medans jag gick UTAN hund. Trots detta tog jag fel ben hit och dit och jag tvekade innan svängarna. Tänk att det ska vara så svårt att bara gå. Fast om man tänker efter så är det ju inte bara att gå, det krävs faktiskt arbete för att själv gå ett riktigt bra fritt följ!

Charlie fick hänga på ibland och han gjorde det med bravur. Jag har tankarna bara på mig själv, men trots det hänger han på och går BRA. Han tvekade på mig ibland - till och med stannade några gånger - då han tyckte jag blev sjukt konstig när jag tvekade och funderade så mycket. Hans glädje över att få träna går inte att ta miste på, trots det :)

Jag fick även gå med en läromästare, den store Samson himself. Han gjorde nog sitt sämsta fria följ någonsin, men det var bra för mig att få gå med en hund som är tränad på att föraren ska röra sig så som jag försökte. Även musik togs fram för att få mig att få fram lite tuffare och självsäkrare attityd. Sa jag att den här skaran människor har härliga ideer om hur man tränar hund?!

Kontentan av söndagens träning blev: 
* Hunden följer vänster ben
* Förbered sväng med huvudet, hitta en fast punkt för att gå rakt
* Vrid axlarna åt rätt håll i svängen, dvs sväng inte vänster och vrid axlarna åt höger
* Ut med boobisarna
* Sträck på dig
* Gå i ordentligt tempo
* Tveka inte
* Halvhalt innan halt, samt stanna alltid på höger ben och samla in med vänster
* Hitta en bra låt som gör att jag hamnar i rätt känsla och går i en bra takt

Nu blir det mycket svängträning, men först ska jag lära mig gå utan hund. När det sitter får Charlie hänga på, och då han ska lära sig lite nya signaler så blir det kortkoppel på i början för att stötta upp.

5 kommentarer:

  1. Alltså jag ler så det går upp till öronen när kjag tittar på filmen, det är nog svårt för utomstående att ens gissa hur roligt vi har tillsammans i detta knäppa gäng... :D

    Kraaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag håller med!! När jag kollar på alla mina filmsnuttar från helgen så bara ler jag. Era kommentarer från läktarplats är oslagbara rätt igenom :D

      Man måste nog uppleva nörd-gänget för att förstå :)
      Kram!

      Radera
  2. F----n vad bra ni äääääääääääär! kram!

    SvaraRadera
  3. Måste säga att mitt leende sitter fortfarande i och filmen är slut haha =)

    Duktiga ni är och va kul ni verkade ha =)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!