onsdag 17 oktober 2012

Lydnadsläger för nördar - sista delen

Vid sidan om själva lydnadsträningen en sådan här helg, så händer det mycket annat för vovvsen. Charlie har inte mycket hundkontakter i vår vardag, han har ju inget syskon - än iallafall - och när vi träffar kompisar med hundar så står det lydnadsträning på schemat och därmed inget bus. Jag har även valt att inte låta honom leka för mycket med andra hundar, helt enkelt för att han inte behöver det. För honom handlar det inte om lek överhuvudtaget, utan bara om sex.

När vi då kommer hem till Hanna och Charlie går in i huset med 6 andra hundar och en katt. Ja, man kan väl lugnt säga att han börjar fria och flörta för glatta livet. Det handlar fortfarande inte alls om lek, utan bara om sex. Han börjar med tikarna, men omgående så skiter han i vilket kön den andra hunden har. Han friar och friar och är rätt på, milt sagt. Han är duktig på hundspråk och han FÖRSTÅR de andra hundarnas signaler helt utan problem. men att han sedan skiter i det är en helt annan sak
Linda  Charlie
Första kvällen blir därför alltid lite jobbig. Han har ju inte haft sådant umgänge med andra hundar sedan förra gången vi var hos Hanna. Men han fick mingla lite först och sedan fick han ligga bredvid min stol resten av kvällen. Och trots att jag får vara på honom som en igel, eftersom han inte ger upp i första taget - hört det förut kanske? - så mår han så bra av det. Han behöver bli rejält uppstyrd, för då håller stressen sig borta och han kan börja sortera intrycken i hjärnan. På natten sov han som en stock, och ibland är det faktiskt väldigt bra att ha en mänsklig nattningsrutin, för det gör att han somnar direkt han får täcket över huvudet :)

Under de två träningsdagarna har han varit helt UNDERBAR att ha med sig. Vi hade våran plats på läktaren och där låg han fint hela helgen. Han fick ligga uppbunden inne i hallen när vi var i köket, och när vi kom tillbaka ut i hallen så låg han på sin plats helt avspänd, varje gång. Och när vi tittade på när de andra tränade så låg han hela tiden i mitt knä, och SOV. Helt underbart att han lärt sig slappna av så fantastiskt fint i såna miljöer nu. Och jag vet att det beror på min envishet, oavsett situation!
Granskande och peppande gäng!

Trots att träningen gick helt fantastiskt bra - mycket bättre än jag var inställd på - så är jag om möjligt ännu mer nöjd med hur Charlie varit rent allmänt under hela helgen. Han har varit så cool och avspänd, men så fort det varit hans tur att inta träningsplanen har han taggat igång direkt, för att sedan bli lika cool igen när det var vila igen.

Min duktige lille 

1 kommentar:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!