måndag 6 oktober 2014

Fördjävulska framförbyten

Något som jag och Charlie alltid har svårt för under en agilitybana är om vi måste göra ett framförbyte. När jag går en bana så undviker jag det så mycket jag bara kan, och oftast väljer jag blindbyte istället.

Att vi har svårt för framförbyten beror på två saker. Det ena är att jag har sjukt svårt för den snurren som bytet innebär. Dom som tränat med mig och fått se prov på hur det går när jag försöker snurra med mitt låga blodtryck har fått se hur vingligt det blir. Det andra är att Charlie inte tar bytet alls bra, utan han flyter alltid ut väldigt mycket, även om jag faktiskt gör ett vältajmat byte.

Men för att utvecklas så gäller det ju att förbättra det man inte är så bra på, även om det är mycket lättare att gå ut och träna blindbyten och bakombyten. Men efter mycket träning så har ju våra ketchkersvängar blivit riktigt bra, så nu är det dags att ta tag i de fördjävulska framförbytena.
Vi har startat enkelt med två hinder på rad där jag gör ett framförbyte på hinder nr 2 och kastar en leksak tillbaka mot hinder nr 1. Svängen blir överdriven, men det är det jag vill åt. Jag vill att min signal ska byta sväng rejält, för när Charlie sedan är taggad på tävling, så kommer han automatiskt att hoppa större och flyta ut mer. Vi varvar detta med att faktiskt göra ett riktigt framförbyte och skicka på hinder nr 3 som står i samma höjd som nr 2.

Om jag tänker efter så har jag aldrig lärt Charlie hur han egentligen ska göra vid ett framförbyte, och eftersom att det inte kommer naturligt för honom, så är det inte så konstigt att vi har svårt för det. Förhoppningsvis kan vi med lite nötande på detta sättet få till lite bättre byten framöver iallafall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!