måndag 26 mars 2012

Kursstart agility advance

Idag drog ÄNTLIGEN agilitykursen igång! Vi var ju bara med på halva kursen i höstas eftersom att den lille bröt svansen. Men nu hoppas vi kunna fullfölja kursen under våren. Vi går kurs för Emma på Hundakademin, en instruktör jag är enormt nöjd med.
Charlie var så sjukt taggad när vi kom dit så jag trodde han skulle explodera. Han tyckte det onödigt lång tid innan han fick börja arbeta!

Vi började med att träna slalomingångar med hinder framför x 3 på rad. Charlie toknjöt när han fick börja jobba och tog i allt han kunde, sötnöt! Slalomen gick fint oavsett hinder eller håll. Han slarvade dock och gick ur slalomen någon gång när jag sprang långt före, han blir skitförbannad om jag är snabbare än honom. Men han förstod snabbt att man måste faktiskt arbeta klart oavsett vad matte håller på med.

Sedan var det en kombination av 2 hinder, tunnel och 2 hinder igen, som stod som ett stort U. Där skulle man kunna hålla sig på linjen vid första hindret och alltså inte följa med hunden i svängen. Inga problem alls för den lille som har ett grymt hinder sug. Vi fick sedan visa för alla de andra, för instruktören ville att de andra skulle få se hur det ska se ut! Charlie fick applåder och ni ska tro att han var nöjd :)

Vi hann även med lite kontaktfält på balansbommen där jag fick ordning på varför trampandet inte fungerat som jag önskat på nervägen. MEN som vanligt i hundträning berodde det på att jag gjorde fel och bara vi rättade till det så gick det fint.

Emma bjuder alltid på saft och kakor, alltid lika uppskattat!

Är grymt nöjd med dagens kurs och ser fram emot alla tillfällen framöver. Vi kommer lära oss massor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!