söndag 4 mars 2012

Lydnadsträning en tidig söndagsmorgon

Vaknade tidigt imorse och istället för att sega i sängen gick vi ut för ett lydnadspass. Klockan 7.30 stod vi redo på gräsplan :)

Det var riktigt nyttigt för mig att titta på lydnadstävlingen igår. Jag tittade på ekipage i trean och i eliten och jag insåg att vårat fotgående inte alls är helt åt helvete! Utan det är faktiskt rätt bra :) Och då måste jag komma ihåg att det är i ETTAN jag ska tävla, och inte alls på samma svåra nivå som de jag tittade på igår.

Linförigheten idag var helt okej. Önskar dock lite mer fokus bitvis men överlag så tycker jag att det är helt godkänt! Dagens fokus låg främst på kedjning idag. Jag kedjade läggande-inkallning-ställande och det krävdes flera försök innan hela kedjan satt. Fel som kom fram i kedjan var slarv i ingången på inkallningen samt att han satte sig innan jag hann ge kommando på ställandet. När ett fel uppstod bröt jag, detaljtränade det felet som uppkommit och sedan började vi om från början. Den kedja ni ser på filmen är godkänd, speciellt då det bara en liten bit bort står en liten hund och döstirrar på oss. Något som vi haft sjukt svårt för och som brukade sabba precis allt. Nu ser man att han är lite påverkad, MEN han genomför ändå alla moment godkänt. Riktigt bra!

Apporteringen gör han fint. Inte en tanke till att tugga utan håller fint. Gjorde även en platsliggning i 2 minuter. Han la ner hakan direkt och rörde den inte under 2 minuter. Lyfte den kort när jag kom tillbaka så det får vi öva lite mer på,vill helst att han har kvar den tills jag säger någonting annat.



Ett bra träningspass där framför allt känslan var riktigt bra. Framöver blir det mer kedjor och jag måste få till mer träning med kommendering.

7 kommentarer:

  1. Sjukt snyggt. Nu MÅSTE du snart anmäla. Har precis anmält till Orust och Kungälv och jag tycker du ska hänga på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Ja jag ska anmäla mig nu. Ska kolla om jag är ledig när dom tävlingarna är.

      Radera
  2. Super, snyggt vilka framsteg! Nu är ni på G ju!
    Lite puts men mest handlar det om dig, som vanligt :D!
    Nu är det bara att anmäla till tävling, allt måste ju fungera med alla energier också!
    Kul sträck på dig, bra jobbat! Kram Rose

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Jupp ska anmäla för det lär ta några tävlingar innan jag lärt mig hur jag ska hantera min nervositet!
      Ser fram emot när vi ska komma till dig för träning :)

      Radera
  3. Vad duktiga ni är! Som vanligt är du och Charlie en inspirations källa.
    Jag får felmeddelande på bloggen när jag ska lägga upp bilder. Severna gokänner inte bilderna. Är det så att det är begrännsat utrymme? Har för mig att du har haft likande problem med din blogg. Hör gärna av dig om hur du löste problemet. Har så många bilder jag vill lägga upp. Snyft..
    Hälsningar Marie Och Smilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack, vad kul :)

      Jo jag har också stött på det där problemet. Man fick betala en liten struntsumma till google för att få mer utrymme. Har för mig att det kom upp någon information om det när bilderna inte gick att ladda upp. Hoppas du kan lösa det så vi får se mer bilder på din blogg!
      Kram

      Radera
  4. Tack för grattis och trevlig feedback i bloggen! Kände igen dig så himla väl igår, men kunde inte placera dig. Visst har vi träffats tidigare? /Jenny W

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!