lördag 5 januari 2013

Att göra guld

En av mina aha-upplevelser inom hundvärlden var en gång när instruktör Åsa på GMBK sa en väldigt enkel mening. "Våga arbeta igenom problem, trots att det står folk och tittar och du egentligen vill visa upp det ni är bra på". En väldigt enkel mening, som dock satt sig i min hjärna, och förändrat hur jag tränar.

Problem låter så stort, men det är det inte. Problem kan vara sneda sättandet, dåligt gripande på apporten, kontaktsläpp i fria följet, ja you name it. Det finns alltid något att träna på!

Jag har kanske tagit det här ett steg längre än vad Åsa tänkte, när hon instruerade oss lydnadsnördar där en helg förra året. Men jag ser absolut till att varje träningspassm ha arbetat med ett av de problem vi har just nu. Oavsett VART vi tränar, och VEM som tittar på.

Det gäller att våga störtdyka ner i problemet, och inte fega med att blunda - och hitta på ursäkter -,utan med huvudet före rätt ner i skiten. Simma runt en stund och se över läget, fortfarande med öppna ögon. Se till att granska varenda partikel, och vet ni vad som händer när man sätter ihop partiklarna igen?
Man får GULD.

1 kommentar:

  1. En mycket bra filosofi, som jag ska börja eftersträva mer själv. Körde det med Tila (aka den döende svanen) igår på öppenträningen och det funkade över förväntan :)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!