lördag 12 januari 2013

Träningstripp söder ut

Jag och Ebba åkte igår ner till Halmstad igår för att träna tillsammans med Hanna. Det var öppenträning i Halmstad Hundarena, och det var mycket folk och hundar där. Jag och Charlie var först ut, vilket var perfekt då jag ville testa honom i den extrema ljudvolymen och miljön innan han kunnat känna in den. Blev kommenderad genom tvåan, och det var ingen perfekt genomkörning, men ändå är jag jätte nöjd. Missar lite här och där, men jag kan INTE begära mer än så här. Tittar på man vissa detaljer som han klarade av så imponerar han. Många gånger klarade inte ens JAG av störningarna, så då kan man inte begära det av hunden.

Vi detaljtränade sedan apporteringen - där han började döda igen - men det fick jag bort snabbt, lite fotgående med kortkoppel där Hanna - som är ASläskig enligt Charlie - gick riktigt nära för att störa ut honom och sist blev det träning på fjärren. Han har fina skiften, men idag fick jag inte upp han på första skiftet! Har aldrig varit ett problem innan, men alla problem är till för att lösas :) Lösningen den här gången blev att jag fick gå ut på ca 6 meter och sedan BLUNDA och göra skiftena. Då fungerade det perfekt! Nyttig läxa.
Vi lånade Bailys gäststuga över natten, och båda hundarna uppförde sig exemplariskt och sov gott. När vi vaknat gick vi ut i kylan och lånade appellplanen någon dryg timme för ytterligare lite träning. Jag och Charlie började även idag med att köra igenom tvåan. Han gjorde allting jätte bra, men tyvärr så ljudade han mer än någonsin. Jag tror faktiskt han ljudade i varje moment, vilket var synd för han utför dom så fint annars! Nästa pass började vi med att arbeta bort ljudet och det blev väldigt mycket bättre. Han var fortfarande lite mer taggad än jag vill ha honom, men mycket bättre än vid första passet! Är han i rätt mode - inte för taggad - så är han tyst och han håller positionen. Så fort han går upp för mycket i varv, så hamnar han lite för långt fram. Här går vi ett fritt följ i slutet, där han börjat tagga upp lite igen, men det här är jag jätte nöjd med!



Kontentan - för både mig och Ebba - efter vår lilla roadtrip är att det handlar om HELHET. Momenten finns där, detaljerna finns där. Vi behöver inte nöta moment efter moment. Men vi behöver träna på att kunna paketera, att ha en härlig intensitet utan att det slår över och att hundarna hela tiden ska använda huvudet. Vi måste även bli bättre som förare, då vi måste bli stabila i hur VI utför momenten och stabila i våra känslor.

Nu kör vi! 

12 kommentarer:

  1. Underbar läsning! Både du och Ebba har grymma hundar och när paketeringen sitter, ja då J-VLAR!

    SvaraRadera
  2. Underbar, glad hund!!! ser fint ut!

    SvaraRadera
  3. Såg jättefint och trevligt ut :)

    SvaraRadera
  4. Ni verkar ha haft en toppen roadtrip! Filmen ser jättehärlig ut, den glädjen går inte av för hackor! :)

    SvaraRadera
  5. Så jäkla bra!!! Träningstrippar får det bli mer av :)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!