tisdag 22 januari 2013

Tillbaka på klubben

Kan inte minnas när vi var på klubben och tränade sist, så idag gjorde jag slag i saken och åkte ut direkt efter jobbet. Hade fem lager med tröjor + min tjocka vinterjacka - det är ju ganska många minusgrader ute - och den lille fick träna i sitt vintertäcke. Lite frusen om fingrarna blev jag, men annars höll vi värmen bra båda två.

Vi nötte tysta halter hur läääänge som helst. Jag bestämde mig direkt för att köra språngmarsch, gå ner i vanlig marsch några steg och sedan halt, och att jag skulle fortsätta tills han gjort MINST 5 stycken tysta halter på raken. Det tog lååång tid och en rejäl portion tålamod från min sida. Men jag hörde Roses ord i huvudet "var saklig och blanda inte in några känslor". Det innebär ju att frustration från min sida inte är tillåtet, och det klarade jag galant idag. Efter ett extremt nötande - där jag använde kortkopplet - så klarade vi det! Testade av honom lite då och då efteråt, och det fungerade fortfarande.
Rutan gick klockrent idag. Bra fart ut, snyggt ställande och fin position. Tränade några gånger på att stå kvar lite längre i rutan, eftersom att dom ska göra det i tvåan. Blir svårt ibland, eftersom att han är lärd att om jag är tyst, så har han fel position. Det kommer ju fungera i högre klasser, men kanske inte optimalt i tvåan. Har faktiskt inte tänkt på det innan... Men det är ju bara 5 sekunder han ska stå, och det fixade han fint idag!

Vi tränade även på tvåans hopp med fint uthopp, snabbt sättande, bra återhopp, men ibland dålig ingång. Han hamnar lite snett ibland vid ingången vid hoppet. Antagligen för han går upp lite i varv - det är så kul att hoppa - så han tappar lite fokus. Men med lite träning, så fick vi ordning på det lilla bekymmret. Idag körde vi också en platsliggning. Trots kylan så hade han inga besvär med att ligga ner i snön, han hade ju täcket på sig så han hade ju värme under magen. Idag låg han faktiskt på hela 30 meter och jag fick ett mini-ljudande första sekunderna, men efter mitt "eeeyy" så var han helt tyst!

Det här bekymmret vi fått med ljud kommer inte lösa sig i en handvändning. Jag kommer att få lägga mycket krut på det, och jag är helt beredd på att det i tävlingssituation antagligen kommer komma en hel del ljud. Men trots att det, så är jag så himla nöjd med allt vi tar oss för just nu. Så ljudandet ska självklart bort, men jag njuter på vägen!

2 kommentarer:

  1. Härligt att även ni kom tillbaka till klubben, och verkar ha fått en toppenträning på köpet! :)

    Rutan kommer lösa sig, 3 sekunder är det bara de ska stå kvar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra, 3 är mycket bättre än 5!

      Radera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!