tisdag 5 februari 2013

Drömmen om en valp

När jag lämnade hästvärlden, så kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att jag några år senare, skulle hitta en annan sport som jag skulle älska - om möjligt - ännu mer. Jag skulle idag inte kunna tänka mig ett liv utan hund, och jag vet att jag kommer fortsätta med detta livet ut.

Jag har en hund som ger mig precis allt jag behöver. Han ger enormt mycket kärlek, samtidigt som han driver mig till vansinne som ingen annan. Han ger mig möjligheten att hålla på med vad jag tycker är kul, och det bästa är att han tycker det är ännu roligare. På något vis har vi gått en brokig väg tillsammans, och jag har honom att tacka för så mycket i mitt liv. Man kan - milt uttryckt - säga att han verkligen räddat mig när flytten gick till Göteborg. Utan honom hade jag helt enkelt inte klarat av det. Mitt i allt detta finns en längtan efter en hund till, men samtidigt också en rädsla. Kommer jag någonsin att kunna tycka om någon annan lika mycket?

Jag tror svaret på den frågan är nej. Jag har alldeles för mycket moderskänslor för Charlie, och jag tror inte att det kommer bli på samma vis med nästa hund. Men det behöver inte betyda någonting negativt. Jag har en stark längtan efter att få möjligheten att kunna träna en hund till. Tiden finns där, och intresset finns definitivt där. Jag vet även att Charlie skulle tycka det var ashäftigt med en lillasyster (ja, nästa hund blir en tik).
"If I had a little sister, I would kiss her ears every day"

Tanken har funnits en tid och tidigare har min bättre hälft stoppat mig. Men nu är han med på tåget, och då borde väl inget stoppa oss? Men trots att viljan finns där, så är det mycket saker runtomkring som måste fungera. Så som vi lever vårat liv just nu fungerar utmärkt för Charlie, men det fungerar inte att ta in en valp i det. Drömmen om vilken kull valpen ska komma ifrån finns där, och vi har en rätt så lång tid på oss att försöka hitta en lösning tills det isåfall är dags. Jag vägrar ta hem en valp om jag inte har omständigheterna runtomkring ordnade. Trots att vi kan fixa rastning, kan en valp inte vara ensam så mycket. Förhoppningsvis kan det med pusslande och mycket vilja att gå vägen.

Vi får se hur framtiden blir, och ni får gärna hålla tummarna!

12 kommentarer:

  1. Här hålls alla tummar och tassar som bara finns! Med en stark vilja kommer ni säkert kunna lösa även de praktiska delarna :)

    SvaraRadera
  2. Vi håller allt vi kan. Varför förstår du säkert ;)

    SvaraRadera
  3. Spännande med valpplaner, hoppas det praktiska löser sig :) när det gäller kärleken till sin första hund så är den speciell! Jag älskar Inez och Lava men det går inte att jämföra med det band som jag och Selma har, hon är som mitt andra skinn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så känner jag! Jag kommer absolut älska nästa hund, utan tvekan, men Charlie har jag lite onaturliga känslor för :)

      Radera
  4. Lycka till med valpplanerna, det kommer helt säkert lösa sig och ger man sig tusan på att det ska funka och ordna sig så gör det det ;) Håller tummarna för er! Ska bli roligt att läsa när ni "släpper bomben" :D Är så härligt att läsa om er berg- & dalbana och jag hoppas att det är okej att jag delat din blogg från min :)

    MVH Zaida

    SvaraRadera
  5. Jätte kul med valp!!! Varför blir nästa en tik? och blir det också en welsh? Superkul i alla fall! Vi håller tummar och tassar för att det runt ikring ska gå att läsa! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa blir en tik för att jag tror det kommer passa mig. Rasen har jag inte tänkt att avslöja än, men det finns en liten ledtråd i inlägget.. :)

      Radera
  6. Med hund 1 hade jag dagis när jag började jobba igen. Det blev inte bra - han var för liten. För hund nr 2 hade jag sparat semester och fick, tack vare en bra chef, ta ut dessa dagar som halvdagar efter det att ordinarie semester var slut. Arbetade alltså 50% i flera veckor. Jobbade två timmar, ledig några timmar för att "aktivera/ vara sällskap" till valpen, och så jobbade jag två timmar till. Fungerade perfekt. Efter det hade jag en lunchvakt - en äldre man som kom förbi och tog ut båda hundarna på en liten tur men framförallt var sällskap någon timma
    Trodde först aldrig att jag skulle få OK för detta på jobbet, men när jag väl tog modet och frågade gick det ju hur bra som helst ... Det gäller ju en tydligt begränsad period, och jag var ju mer där på detta sätt än om jag tagit helt ledigt. Lycka till med hund nr 2!
    PS Och jodå - man älskar den precis lika mycket bara med skillnaden att det är med den andra hjärthalvan ... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bra lösning du lyckades få :)
      Jag vet inte riktigt hur min arbetssituation kommer se ut när detta blir aktuellt, så vi får helt enkelt se hur det blir framöver!

      Radera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!