torsdag 21 februari 2013

Första språngmarschen med vinklar

Var längesedan filmkameran var med på ett lydnadspass, så den riggades ute på gräsplanen idag och var igång hela passet. Perfekt att kunna titta på när man kommer hem, och få se allting ur en annan vinkel. Började med fria följet och han har en härlig attityd, som kändes lite lagom idag. Han var helt klart på tårna, men han spinner inte iväg och det bästa av allt är att han inte låter något - förutom ett minimalt ljud  som jag korrigerar med rösten. 

Gick igenom alla moment - för att få dom på film - och läggande, inkallning, ruta och fjärr gick jätte bra. Apporteringen gick även den bra, men jag är på han lite vid gripandet för att totalt hjärntvätta in ett bra gripande. Sedan tränade vi lite ingångar med apport i munnen, då han lätt kan hamna lite snett då.

Provade sedan på språngmarsch alá eliten - alltså med vinklar och helt om - och för att vara första gången gör han det fantastiskt bra! 



Vi avslutade med dagens "ligga-tyst-träning" och han sa inte ett ljud, utan låg lugnt och fint. Att han sedan sattes på prov REJÄLT och klarade det galant gjorde inte saken sämre. Bakom mig kommer en liten schnauzer med sin matte - utan koppel - och går först upp på min vänstra sida och går fram emot Charlie med nosen i backen. Matten lyckas få tillbaka hunden och de passerar bakom mig, och då går hunden fram på min högra sida. Går rakt fram emot Charlie, stannar knappa 10 meter ifrån honom och råstirrar med svansen spikrakt uppåt. Charlie börjar bli lite orolig - ligger dock stabilt kvar - så jag stöttar med ett "stanna" och då lägger han hakan i backen. Den håller han kvar medans matten ropar på sin hund, hunden utmanar Charlie och tills de har lämnat gräsplan. Behöver jag säga att han fick MER än en näve godis? :)

9 kommentarer:

  1. Duktiga ni är! Ser jättefint ut!

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Och häftigt med platsen, fasen att det ska finnas så många okopplade mattar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Haha ja eller hur?! Men trots att jag brukar störa mig som attan på dessa obegåvade människor, så måste jag säga att störningen var fenomenal :)

      Radera
    2. ja jag är imponerad av er båda! Jag hade nog inte fixat att stå kvar utan att smitta av min energi på Pelle... Han är bra på platsliggningar, jag däremot... hehe.. ;)

      Radera
  3. Snyggt det ser ut! Och vad härligt glad han verkar :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja han tycker det är dökul!

      Radera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!