söndag 22 juni 2014

Att få den hund man beställer

När vi skulle köpa hund nummer två hade vi betydligt mer kunskap än när vi köpte nummer ett. Jag visste vad jag ville använda hunden till och jag visste vilka egenskaper som var viktigast för oss, och i och med det även vilka som var mindre viktiga. Sedan är det ju alltid så, att man kan ju inte lägga in en beställning med massa egenskaper och bara peka ut en hund i kullen som matchar på alla punkter. 

Vi började med ju att välja den bästa uppfödare vi kunde tänka oss. Vi kände även mamman, som hade egenskaper som vi gillade väldigt mycket. Pappan vet jag faktiskt ingenting om, men eftersom vi valt en bra uppfödare som vi litade på, så hade jag inget behov att få veta mer än hans namn. Sedan började diskussionen här hemma, vad tycker VI är viktigt. Några saker radades upp och förmedlades till uppfödaren. 

Idag fyller Tyra 9 månader, och jag kan nästan lite chockat säga, att hon passar in på ALLA våra punkter. Jag kunde aldrig ana att jag skulle få exakt den hunden vi önskade, och om det är möjligt ännu lite bättre. De egenskaper vi radade upp var ju lite mer av en drömhund, och vi var väl medvetna om att så fungerar det inte inom avel av varken människa eller djur. 
Tyra är högt älskad i vår familj och har redan blivit en riktigt bra kompis till oss alla. Hon har en underbar blandning mellan aktivitet och vila, hon svämmar över av "will-to-please", hon är grym på att hitta på hyss, hon är social och trivs både bland vuxna och barn och framförallt så älskar hon både oss och Charlie. 

Vår fina lill-sessa! 

1 kommentar:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!