onsdag 5 november 2014

4 veckor mellan träningspassen - ändå framsteg!

Idag gick jag och Tyra ut i skogen precis innan solen helt hann gå ned. Det var åter dags för lite sökträning. Kan inte säga att vi är värst flitiga med typen av träning, tittade i bloggen och såg att det var exakt fyra veckor sedan. Vi tränar inte ofta, men då vi just nu lägger fokus på främst lydnaden och även agilityn, så är min tanke bara att försöka jobba med lite grunder inom jakten. Vi tränar inte varje dag, så tiden räcker inte riktigt till för alla tre grenar. Den dagen vi bestämmer oss för att öka upp jaktträningen mer så börjar vi inte på noll, utan vi har byggt upp en liten grund med våra få pass. Dock hoppas jag absolut att vi ska få till ett pass mer än var fjärde vecka, men vi får se hur det går med det.

Vi tränade idag sök efter ett upplägg jag fått av Tyras uppfödare. Det innebar att jag vittrade av ett område genom att gå som i slalombågar utifrån och in. Sedan gick jag ut med en minidummie - kör bara med det än - och kastade upp den i luften och lät den falla till marken, men plockade upp den och gjorde detta upprepade gånger. En gång lät jag den ligga kvar, men tog då en annan dummie och gjorde samma sak. Tyra trodde alltså att det låg flertalet dummies ute i söket, fast det låg bara en och den var såklart rejält undangömd. Hon sökte rätt bra tycker jag, lite mycket spring i benen, men hon måste ändå ha på näsan hyffsat för hon hittar den lilla dummien rätt fort. Tyckte ändå hon hade ett något lägre tempo än sist. Hon tycker iallafall att det är SUPER kul och vill definitivt inte gå hem när jag tycker att träningen är över!
Det enda negativa jag kan hitta i vårt pass är att hon springer lite för mycket, medan de positiva punkterna är betydligt fler.

* Hon sitter kvar där jag satt henne, trots att jag traskar rätt ut i skogen och hon stundtals inte ser mig.
* När jag sätter handen framför hennes ansikte och skickar ut på "sök" så har hon en förståelse för vad hon ska göra.
* När hon hittar en dummie så tvärvänder hon och springer allt hon har in till mig.
* Hon ger aldrig upp och kommer in till mig om hon inte hittar, utan hon fortsätter tills hon lyckas.

Nu får vi hoppas det inte dröjer fyra veckor tills nästa pass! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!