söndag 2 november 2014

Tyras debut på agilitytävling!

Den här helgen har jag och Tyra varit iväg på vårt första agilityäventyr. Vi har varit tillsammans med Elin nere i Hässleholm för två dagar på Agilityfabriken. Resan började med att Tyra fick en mindre chock då tre bordercollies gjorde henne sällskap bak i bilen. Något trångt, men hundarna uppförde sig utmärkt och sov hela resan. Lördagen ägnades sedan åt agilityträning där vi tränade på två olika banor.

Tyra klarade av flera svåra saker som vi inte gjort innan - bakombyte in i tunnel, staket med blindbyte, boxhörn - och vi hade en jätte rolig dag. Här kommer en liten snutt på hur träningen såg ut.

Idag var det dags för debut på tävlingsbanan. Det anordnades en blåbärstävling på Agilityfabriken och vi var anmälda till två hopplopp. Eftersom Tyra nyss fyllt ett år, så var vi med i mediumklassen. Det var mycket nya saker för min lilla sessa att hantera. När vi skulle in i lokalen stod vi i ett utrymme utanför där det blev lite trångt. Tyra tyckte det var lite jobbigt med alla hundar, men vi körde kontakt i fotposition - något hon kan och känner sig trygg med - vilket gjorde att hon skärmade av allt runt om. Att sedan gå in där det stod massa publik längs ena sidan, domare och tidtagare på banan, ha en matte med fjärilar i magen och allt annat som hör tävling till är inte det lättaste, men hon skötte det galant!

I första loppet var planen att bara springa på, och inte ta om något hinder om vi missade. Jag vill att hon ska våga bara köra på och inte tänka för mycket. Vi missade några hinder men körde på ändå. I nästa lopp var känslan mycket bättre och vi fick till ett superfint lopp! Tyra hade en underbar attityd med härligt sug framåt. Älskar när hon dundrar in i den rosa tunneln! I andra loppet blev det tio fel och vi hamnade faktiskt på en 5:e plats av 15 starter.


En underbart härlig helg, där jag är så nöjd med min sessa så jag svämmar över av stolthet, och jag har haft så fasligt roligt tillsammans med Elin. Westlife forever :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!