söndag 16 november 2014

Rätt aktivitetsnivå - snyggt fotgående

Jag har varit borta hela helgen - jobbat och sedan varit på SPA - så när jag kom hem idag på em så var jag så sugen på att träna med vovvarna. Tänkte om lite med Tyra och började inte passet med fotgående den här gången utan vi startade med apportbocken istället! Den har vi inte tränat nästan någonting med. Min tanke är att vi ska börja göra lite småövningar för att ge motivation till att vilja gripa snabbt - och rätt förstås - och att vilja springa snabbt in till mig. Att springa ut till en kastad apport kommer inte bli några problem alls, så vi kommer träna på att göra de andra delarna lika roliga!

Idag höll jag henne med en hand framför bröstet, kastade en apport ca en meter framför henne och sedan tränade vi att gripa snabbt och vända upp mot mig och då fick hon frikommando för att kampa med leksaken jag hade i handen. Vi varvade det med att hon fick gå emot mig när jag backade och bara hålla i apportbocken. Hon är snabb som en vessla på att göra det hon får belöning för, och eftersom att jag belönar att hon spottar lite i första övningen, så motarbetar vi det med övning där hon bara ska hålla, vilket verkade fungera galant.

Näst på tur så la jag ut en hög med vittringspinnar och la godisar runt om som hon fick söka efter. Utökade det med att lägga ut pinnarna med lite mellanrum och kasta en hand med godis över pinnarna. Tanken är att hon ska hjärntvättas lite med att så fort hon ser såna pinnar så ska näsan slås på! 

Efter en kort paus gick vi nu över till fotgåendet. Hon var briljant! Hon ger mig gåshud den här lilla prinsessan. Efter ETT pass med träning för ny position så behövde jag inte rätta henne en enda gång idag, och då gick vi i ca 5 min. Helt sjukt! Hon är 13 månader gammal och har redan ett fotgående JAG tycker är fantastiskt. Aktivitetsnivån idag är så otroligt perfekt så jag tror inte det kan bli bättre. Ni kan tro att jag fick jobba med mig själv idag för att inte spåra ur fullständigt och dra upp henne i stress :) 

Här kommer ett kort klipp.

2 kommentarer:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!