onsdag 21 januari 2015

Agilitypunkter

För att styra upp agilityträningen lite så har jag bestämt mig för att stapla upp några punkter som vi ska lägga krutet på ett tag framöver. För det första så måste vi börja träna balanshinder, och då främst balansbommen. Charlie vet att han måste stanna innan han får fortsätta, men han vet inte att det är längst ner han ska stanna, så han springer upp för första rampen, sedan när bommen blir rak börjar han trava, när han passerat halva den början han nästa skritta. Helt enkelt för att han inte riktigt vet HUR han ska göra. Det går väldigt många sekunder där, och det är onödigt. Igår började vi därför om lite med kontaktfält. Fram med ett lock på vardagsrummsgolvet för att fräscha upp, och sedan tränade vi med hjälp av den i trappan.

Nästa grej är att jag måste bli bättre på att kunna röra mig, ha koll på hunden samt koll på vart jag ska samtidigt. Nu kommer jag ju behöva göra byten där jag kanske måste gå i sidled samtidigt som jag tittar på Charlie, vilket jag har extremt svårt för, speciellt om det ska göras i fart. Så vi måste träna på lite konstiga linjer, så att jag får ihop det med min egna kropp. Sedan ska vi såklart fortsätta träna på att svänga, men det är ju ett projekt som alltid pågår.

Kommer även se till att träna mycket på framförbyten. I klass 1 har jag kommit undan med att i princip alltid istället göra ett blindbyte, men när det kanske blir lite tajtare så måste vi ha fungerade framförbyten.
Charlies agilityträning närmsta tiden
* Kontaktfält - han ska förstå att det är längst ner på bommen han ska stanna, så han kan hålla lite högre fart över bommen
* Träna på min förmåga att förflytta mig i sidled, samtidigt som jag ska ha koll på vart vi ska och koll på Charlie
* Framförbyten
* Böjd tunnel där vi ska ta "fel" ingång, dvs den som inte är rakt fram
* Slalomingångar från olika vinklar med både hinder och tunnel innan
* Fortsätta med svängar

Utomhusträningen igår bestod av en linje jag såg på klass 2 hoppbanan i Ulricehamn, och då starten där. Sedan la jag till några hinder till, och gjorde bara framförbyten. Vi fick till det riktigt bra faktiskt, så hoppet om framförbyten lever!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!