söndag 11 januari 2015

Helgens träning - lyckad, men trasig gräsmatta

Då den senaste tidens regnade gjort att gräsmattan här hemma blivit väldigt ömtålig, så är det egentligen inte optimalt att träna hund på den - kan väl säga att Daniel sliter sitt hår när vi är ute och river upp gräset! - Då det väntar agilitytävling för mig och Challe nästa helg, så ville jag i alla fall få till ett litet träningspass innan det. Gick ut - utan att berätta för Daniel - och satte upp en typisk klass 1 bana. My gad vad det är jobbigt! Långa avstånd mellan hindren, vilket gör att man måste springa sååå mycket. Själva träningen gick rätt bra, Charlie tog hindren väldigt bra och vi fick till den banan jag hade tänkt. La även in ett slalom där ena ingången var klockan fyra samt att det var långt avstånd fram till slalomet, vilket är något som vi tycker är det svåraste. Det blev en del problem där, och Charlie tyckte jag var dötöntig som inte tyckte att det han gjorde var tillräckligt bra - han skippade första porten - och han blev lite småsur, men tillslut fick vi till det :)

Näst på tur var sessan, och hon fick springa genom slalom någon gång och ta något hinder innan jag plockade bort det. Sedan fokuserade vi på två saker, vilka var rutan och fjärren. Började med rutan, som fick stå på ny plats med dold leksak. Efter några skick gick jag över till nästa steg i vår rutan-träning, som jag hoppas ska generera i att hon får god förståelse för placeringen i rutan. Jag stod ca 2 meter ifrån rutan och skickade in henne och klickade för rätt position. När det blev fel så var jag bara tyst, och eftersom Tyra har sånt gött driv själv, så jobbade hon vidare tills hon fick utdelning. Vi avslutade med några skick mot dold leksak, för att backa tillbaka till det hon är van vid.

Näst på tur var fjärren, där jag senaste tiden lagt in ett förberedelsetecken - touchar henne snabbt med handen i nacken - då hon haft svårt för det första skiftet. Idag satte hon första skiftet på 8 meter!!! Helt otroligt! Då var det ingen matte som höll ihop och belönade lugnt kan jag lova :) Hon klarade hela fjärren på 5 meter med låsta baktassar och såna där flygande uppsitt. Wiiiieee!!
Fullt tryck!

Tyra fick ett träningspass igår också, där vi tränade på fotgåendet där jag nu vågat ställa lite högre krav samt belöna lite mer. Dvs så har jag vågat släppa lite åt båda håll, vilket fungerade bättre än vad jag vågade tro. Hon fick även testa lite vittring igen - löven ligger kvar i trädgården, helt otroligt i januari - och vilan för det momentet har inte förstört någonting, utan hon kom ihåg vad hon skulle göra.

Summan av helgens träning är mycket lyckad. Ja för alla utom Daniel då kanske, då gräsmattan inte är så värst fin längre... :O

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!