fredag 23 januari 2015

Rutan - att undvika felbeteenden

När jag kom hem från jobbet idag så tänkte jag att du är det ta mig tusan dags att våga prova! Så jag och Tyra körde igenom hela klass två, där min tanke var att inte belöna något emellan momenten. Gick kanon fram till inkallningen, där stod jag bredvid rutan, och Tyra glömde bort vad jag ropat när hon sprang och drog till rutan istället. Gör om gör rätt, och vi fortsatte. När det väl var dags för rutan så sprang hon till hoppet istället :P Ärligt talat så kändes det idag inte som att hon hade någon vidare aning alls om vad rutan betyder. Vi fortsatte och när hon gör sättandet på andra sidan hoppet var jag tvungen att ge henne en godisbit, det var så extremt snyggt. Avslutande moment i tvåan är ju fjärren, och den gick som en dans.

Summan var väl att alla moment sitter så pass bra att vi skulle kunna tävla med dom, FÖRUTOM rutan. Jag har ju skrivit om min plan innan, och jag har haft känslan att planen är rätt, fast ändå inte på nått konstigt vis. Tog hjälp av en bra lydnadsbok jag har hemma som satte ord på vad jag kände.

Mitt prio ett med vår inlärningsträning är att Tyra ska få förståelse för att "rutan" innebär att placera sig i mitten av de fyra konerna. Hon ska aktivt leta upp den punkten. När vi tränat med utlagd leksak så har ju känslan varit att hon inte lagt märke till konerna, utan hon har bara siktat på leksaken. Har ju tränat rutan så fort jag haft sällskap för att undvika detta, men tränar ju ändå mest själv. Insåg idag att när jag är själv så ska jag inte köra rutan, för det ger ingenting. Ska det ligga leksak i rutan så måste den vara dold, och hon får inte se när den läggs ut. Så rutan-träning kommer endast bli av när vi har sällskap och då ska det varieras på avstånd till rutan, samt att den flyttas ofta.
Stannar en meter framför rutan
 
Har ju provat några gånger att ställa henne i rutan, och då får hon ju belöning. Tyra är extremt snabb på att fånga upp vad som lönar sig, och i hennes värld så belönas hon ju för att STANNA. Vilket leder till att hon fokuserar inte på att hitta rutan, utan istället för att stanna. Då hamnar hon några meter framför mig, och vi har ett felbeteende jag absolut inte vill ha. Planen för detta är att i princip sluta ställa henne, och när jag väl gör det så ska jag springa fram emot henne och belöna i rutan.

Jag har kört två-tre pass med shaping för att få förståelse för placeringen i rutan. Jag tycker att det är en träning som måste till för att skapa det jag önskar, men samtidigt är risken för vissa felbeteenden så himla stor. Även här kom boken till hjälp, och bekräftade att jag tänkt rätt, fast att jag nog ska vänta lite till med denna träning, så att hon har lite mer förståelse för vad hon ska göra innan vi lägger in fler såna pass. Hon testar ju allt som går och jag vill ju inte bara att hon ska placera sig i mitten, hon ska ju även springa rakt in i rutan och söka upp mitten på en gång, utan att ta kring vägar. I nuläget så testar hon lite väl mycket saker som är fel, vilket gör att hon mer går upp i stress.

Den sista svårigheten med det här momentet är att Tyra går upp riktigt högt i aktivitetsnivå. Jag skulle definitivt vilja ha henne i ett lugnare tillstånd, där det är helt okej om hon travar in i rutan, bara hon använder huvudet och söker placering - farten har hon i kroppen, så den kommer komma oavsett. Men hon kör full galopp och stissar igång rätt ordentligt. Här har jag lite rädsla med mig, då det var när vi började köra rutan som Charlie började ljuda och det har ju förstört allt i vår lydnad. Men jag vet faktiskt inte hur jag ska belöna henne för att få ner henne i aktivitet. Leksak drar upp henne jätte mycket, så gör även ett klick och en godis. En lugn klapp hade nog varit bättre, men då kanske det inte blir värt att jobba?

Tänk att ett litet moment kan skapa så här mycket funderingar. Samtidigt som jag är lite halv skrajj för att lära in felbeteenden, så tycker jag det är super kul. Sånt här klurande är det bästa med lydnaden, och förhoppningsvis har jag nu en ännu bättre plan än innan.

Vi får nöta på lite enligt den "nya" planen, så att vi kan komma ut och göra debut i lydndstvåan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!