söndag 19 februari 2012

Kursen levde inte upp till förväntningarna

Idag har vi varit på Nya Varvets Hundskola och deras Tävlingsgrupp i agility. Jag går ju agilitykurser hos Hundakademin där jag är sjukt nöjd med instruktör Emma. Men det här upplägget lät så kul och bra att jag ville testa. Det gick ut på att man tränar en gång i veckan på bestämda tider med 1-2 kurskamrater och ca 1 gång per månad är träningen instruktörsledd. Övningar kommer via mail så man vet alltid vad man ska träna på. Perfekt för mig som försökt hitta en träningsgrupp att vara med i men inte lyckats ännu. Här skulle man ju liksom få allt på köpet :)

MEN nivån var INTE där jag hade önskat. Vissa av deltagarna visste inte ens vad kontaktfält var för nåt. Och dagens övningar bestod av att sätta hunden framför ett hinder, säga stanna, gå 5 meter och sedan gå tillbaka och belöna. Jätte bra att öva starter, men jag hade önskat mig mer avancerad träning.


Jag vill ju få hjälp med handlingen för att lära mig smarta vägval och för att öka förståelsen mellan mig och Charlie. Vi har inte gått många kurser, men Charlie har ett sådant naturligt driv i sig att han avancerar rätt fort i övningarna. Vi kan grunderna och behöver mer få hjälp med svåra kombinationer mm.

Men du kan väl anpassa till din nivå tänker ni. Jo, absolut det gör man ju på alla kurser oavsett om man gör det lättare eller svårare, helt utifrån vad man har för hund. Men jag vill ha mer än vad som erbjöds på den här kursen och då avstår jag hellre. Det var alltså inget fel på vare sig instruktör eller deltagare, bara det att jag vill ha en svårare nivå.

Så nu kör vi agility hos Emma på Hundakademin som börjar i slutet på mars och sedan kör vi på som vi gjort tidigare, det har ju gått bra hittills :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!