fredag 13 juli 2012

Rolig och lärorik lydnadsträning i Halmstad

Vi insåg igår medans vi åt frukost att någon träning utomhus skulle det inte bli tal på idag. Regnet öste ner och det såg inte ut som att det skulle sluta snart. Vi började planera för att rensa i Hannas vardagsrum och köra där, men så kom Hanna på att vi kunde ju hyra Halmstad Hundarena. Ett telefonsamtal senare var bokningen gjord och vi kunde ladda för lydnadsträning!
Vi tränade i dryga två timmar och den här gången kunde vi köra tävlingslydnad - och inte vardagslydnad!. Så mitt upplägg var samma som jag hade tänkt haft sist vi var nere i Halmstad. Jag ville att Hanna skulle titta på våra moment, så jag får en plan på hur jag ska träna.

Charlie var riktigt rolig att träna, och vi hade en bra känsla! Att bara kunna gå in i ny inomhushall och köra är så fruktansvärt roligt. För ett år sedan hade han låst sig på ALLT, men något sådant såg vi inte skymten av igår. Lycka! Att han fick sitta och titta på när Bacci tränade verkade vara grymt bränsle, för han var riktigt taggad när det var hans tur.

Planen för den framtida träningen fick jag, och den ser ut som följer.

Fritt följ: Han tappar kontakten i svängar. Fokus kommer ligga på att han ska hålla rätt position med kroppen, och inte bli luftig i svängarna. Sedan träna bakdelskontroll så att han orkar trampa på rätt sätt. Vi uppfattar inte hans kontaktsläpp som olydnad, utan det beror på balansproblem. Tittar man på filmen så ser man TYDLIGT hur han har problem i svängen, där vänster bakben hamnar riktigt långt ut och i det läget fixar han inte att hålla kontakten.



Rutan: Fortsätta nöta för att få upp förståelsen.

Apporteringen: Gjorde några apporteringar och Hanna frågade VAD jag tränade egentligen. Jag pillar på alla delar i momentet samtidigt. Så framöver ska jag dela upp momentet och träna på en del i taget, exempelvis gripandet, ingången, tempo in mm.

Hopp över hinder: Träna på sitt/ligg/stå på avstånd i vardagen. Använda boll för att få ett rakt uthopp. Inte ha för lågt hinder, för han latmaskar sig och slår i ibland. Samma här att dela upp momentet.
Hanna fick även hjälpa mig med att säga till när saker och ting var bra! Jag har kört fast lite på sista tiden, har blivit så himla petig och känner mig liksom aldrig riktigt nöjd. Det är inte bra och det skapar ingen bra känsla gentemot Charlie - och är inte rättvist. Jag har glömt bort lite på vägen att vi just nu tränar in nya moment, och att jag inte kan kräva perfektion från första stund. Utan momenten ska delas upp, varje del ska tränas för sig, sedan sättas ihop och när det fungerar kan jag börja pilla på detaljer.

Nu har vi att träna på framöver, och det känns så skönt - och motiverande - att ha en tydlig plan för hur det ska gå till.

6 kommentarer:

  1. Ni var superduktiga och jag är imponerad över den ENORMA skillnaden på både hund och förare, från första gången vi träffades tills nu. Allt som behövdes var lite tydlighet ;)

    SvaraRadera
  2. SUPERSNYYYYGGT!!!

    En sak bara och en käpp i huvudet på er tjejer! I högersvängar....
    Då är det VÄNSTER ben som ska leda hunden runt, inte stanna upp och la häger ben först!!! Eller det är min åsikt! Annars MÅSTE lillkillen kolla vars fan dina modellben tar vägen ;)
    Vänstersväng, vänster ben gör "halt" och stoppar upp hunden och höger tar steget ut ur svängen.

    Linda! Tänk dressyr! Se vägen! (du förvaranr hunden om att svängen kommer)halvhalt där du låter det ben som ska ta "täten" göra det-

    Hanna kan visa! ;)

    Kraaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Men jag ska alltså alltid tänka att vänster ben visar. Så i vänster sväng stannar vänster ben upp och vrider runt. I höger sväng går vänster först för att även där visa?!
      Fan här måste torrgås för att få in det i hjärnan! Men jag håller med dig, det låter mer logiskt sett ur hundens perspektiv.

      Att förbereda med huvudet ska också tränas på!

      Tack tjejen! :) Kram!

      Radera
  3. You gotta love the tail! ;)

    Ser jättetrevligt ut! Jag har torrgått här nu lite och jag visar också hunden i högersvängar med vänsterbenet! Sen gör jag även en pyttehalvhalt innan så att hunden hinner märka att det händer nåt. O man kan även göra en suuuperliiiten visning med axlarna - vinkla dem pyttelite åt det håll man ska svänga innan man svänger med benen. Men det msåte ju var så lite att det inte syns så man får avdrag på tävling :)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!