tisdag 19 augusti 2014

Njuter och låter honom briljera

I början av förra veckan la jag ut en fråga på Facebook, då jag ville ha lite hjälp med platsliggningsträning. Fick flera svar från härliga träningskompisar som ville ställa upp - tack vad snälla ni är! Vi träffades några i torsdags och några igår på GMBK. Tyra har fått ligga plats med fem nya hundar och det har gått hur bra som helst! Hon har varit grym och trots att det ryckt till i kroppen ibland - har blandat vanlig platsliggning med olika störningar -så har jag verkligen fått ett kvitto på att hon har förstått vad "stanna" innebär, då hon trots allt legat kvar.
Charlie har också varit med såklart, och känslan vi har i träningen efter att ha tagit en paus i lydnaden är så härlig. Jag har ju fortfarande tron på att vi kan starta lydnad igen, fast kanske om typ 2 år - då hans aktivitetsnivå kommer vara perfa - , så vi fortsätter att träna för att han då ska kunna elitmomenten. Nu kör vi lite lydnad på skojj, vi blandar in massor av trix och sedan kör vi fullt ut på rallylydnad. Han tycker det är jätte kul! Vi har tävlat en gång i rally, och jag har planerat att vi ska tävla i höst igen. Så nu tränar vi de olika momenten i nybörjarklass, vilka han egentligen redan kan - förutom sitt-stå vid sidan - men han älskar att få göra saker han kan bra, så vi blandar inte in så mycket nytt utan jag låter honom briljera :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!