onsdag 6 augusti 2014

Svårt test

Igår mötte vi upp Amanda och hennes Shiro på gräsplan vid vår gamla lägenhet. Amanda ville ha lite tips angående lydnaden och jag delade med mig av mitt tankesätt. Jag tror det blev en hel del aha-upplevelser :)

Charlie fick komma ut och köra ett litet lydnadspass - det va inte igår! - och han gjorde ett riktigt bra fritt följ. Kan inte minnas sist han fick gå ett fotgående, så det var riktigt bra gjort av honom.

För Tyras del ville jag göra detta som ett litet test. Hon skulle få en låång rad med svårigheter och jag ville se hur hon hanterade det.  Svårigheterna var:
* Hon har denna vecka börjat vara heldagar i hundgården - själv då hon fortfarande löper - och har då inte sovit något alls på dagen.
* Ny plan
* Legat i buren ca 1 timme innan hon fick komma ut
* Inte sovit något mellan att hon kom ut från hundgården och träningen
* En familj som kastade frisbee nära
* Lekplats en bit bort fullt med barn
* 5 utställda koner
* Tog henne direkt från buren och ställde upp för start, dvs INGEN uppvärmning
* Ny hund som satt nära (Shiro)
Detta är ingen lätt situation, ibland inte ens för en rutinerad hund. Men vad tror ni min underbara guldvalp gör? Jo, hon gör vad matte säger! Vi körde igenom klass 1 och hon klarade det super fint. Det enda som störde henne lite var när vi gick nära de som kastade frisbee, då blev hon lite osäker och släppte kontakten ibland för att hålla koll på vad som flög - vilket inte är konstigt - men jag visade henne vad jag ville hon skulle göra, och då var det sedan fullt fokus. La även till ÄNNU en svårighet, då hon för första gången inte fick någon belöning mellan momenten - iform av leksak eller godis - men jag gav henne massvis med social belöning och det är ju liksom ashäftigt om man frågar Tyra. Fantastiska prinsessa! 

Mina hundar tränade kanske max 20 minuter tillsammans och vi var där i ca 150 minuter. Resten av tiden låg de båda avslappnat i buren. Grymma vovvs! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!