lördag 21 mars 2015

Debut i klass två

Idag har vi debuterat i lydnadsklass två på Bollebygds BK. Det var mycket som var bra, men också en del saker som inte var bra. Vi genomförde tävlingen helt okej, men med störiga missar här och där.

I fria följet var hon med mig första 10 metrarna, sedan flög prinsesstankarna iväg på annat håll. Läggandet var inga problem. På inkallningen satt hon i sina egna tankar och kollade bort när jag ropade - och tittade snabbt tillbaka på mig med en blick som sa "omg sa du nått eller?" - men sedan gjorde hon det jätte fint. Lång transport till rutan - där jag är jätte nöjd med transporten - och sedan sket det sig. Rutan var lagd bredvid ett dike, så hunden skulle springa ut med diket fram till rutan. Har man en retriver som älskar gegga, så är det en ganska svår störning. Men rutan hade både band och koner som lös i orange, så det var liksom inte så att den inte syntes där 10 meter fram! Tyra siktade dock rätt ner i diket och nollan var ett faktum. Vidare till apporten som var helt okej och sedan avslutade vi alla fall bra med ett fint hopp och en härlig tia på fjärren.

Det första jag sa till Tyra när vi kom av planen var "vilken jäkla skit tävling hörru!", för så var verkligen känslan. Hon kan göra det så sjukt mycket bättre än det där. Men samtidigt är jag jätte nöjd med att poängen ändå är riktigt fina, så vår lägstanivå är rätt hög. Hade jag bara fått in henne i rutan så hade det varit ett förstapris. 

Då platsliggningen var sist, så valde jag att avstå den, eftersom att en tia ändå inte hade räckt - vi hade varit 9 poäng ifrån. Men domaren berömde oss, så det får jag ta med mig. Vi fick även chansen att testa rutan igen efter att alla kört klart, och då spikade hon den såklart. Så hon kan faktiskt momentet, men hon måste bara skärpa till prinsesscellerna lite mer nästa gång.
Med 70 poäng bort (40 avsiktligt), så är det inte så illa ändå.

Summerar jag tävlingen så är jag supernöjd med att momenten faktiskt sitter, och att hon gör allt med snärtig attityd. Sedan måste vi skärpa upp fokuset, för jag ser en trend på tävling i det här, och det måste stoppas. Får hon så här fina poäng när hjärnan är på en annan planet, så hade det varit såå kul att se vart det tar vägen när hon faktiskt utför det hon kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!