måndag 9 mars 2015

LYSSNA - inte chansa

Idag fick vi till ett pass med lydnadsträning. Det blev lite blandat där vi i fotgåendet fokuserade på halter till höger samt tempoväxlingar. Gjorde några inkallningar, där vi fick börja med att träna på att sitta kvar. Så fort jag sa "stanna" så la sig sessan ner. Hon lyssnade alltså inte på vad jag sa, utan antog att vi ska nog köra fjärr. Ingen större fara på taket, utan jag lyfte upp henne och efter att ha gjort det 2-3 gånger så kopplade hon på hörseln igen och så var det problemet ur världen. Kunde gå vidare och träna på det som var tanken från början, vilket var ingången på inkallningen. Den har en förmåga att bli något sned ibland, och då tränar vi på att jag snurrar motsols när hon kommer och ska sätta sig, vilket gör att hon får bättre rotation. Efter några såna korta inkallningar så kunde jag gå ut på fullängd och vi hade åter de där snabba, snygga ingångarna.
Näst på tur var apporteringen, där jag tränar på två olika sätt. Fokus är fortfarande på att belöna fart in till mig, då det även gör att gripandet blir väldigt bra, eftersom hon griper så fort hon kan och vänder om snabbt. Det här är enda momentet där jag kör med kampleksak och ibland är den dold i min bakficka, och ibland har jag den hängande i vänster hand. Blandar mellan att säga" YES" - frikommando -  precis innan hon griper, eller när hon sitter i fotposition hos mig med apporten. Har tidigare gett henne frikommando på vägen in till mig, men tycker att det har motsatt effekt. Hon griper apporten, vänder om och stirrar på mig om frikommando kommer, och kommer det så ökas farten upp till max. Men då belönar jag ju att hon springer lite saktare och bara fokuserar på vad jag ska säga. Men de här två belöningspunkterna jag kör med nu fungerar väldigt bra, och har gett väldigt fina gripanden och härlig galopp in till mig.

Vi avslutade med lite träning på hoppet, och då utan att hoppa. Efter att Tyra har lärt sig att älska hoppa - tack vare agilityn - så vill hon gärna tjuva. Hon sitter som på nålar för att få skutta iväg. Så vi tränade på att bara stå i fotposition framför hindret och istället för hoppkommando så blev det lite vändningar på stället. Eftersom sessan är ganska het, så blir det alltid mycket träning på att inte göra det förväntade, så att hon alltid måste lyssna och inte chansa på eget bevåg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!