onsdag 25 mars 2015

Träna med tanke på tävling

Idag fick vi äntligen till ett träningspass med min kompis Elin på GMBK. Efter tävlingen i lördags var planen att försöka få fram samma "problematik" på träning, för att helt enkelt kunna göra något åt det. Ca 10 sekunders uppvärmning och sedan blev vi inkallade på planen. Fick börja med en inkallning och här hände det grejjer på en gång! Tyra startade med att springa rakt mot mig, men tog sedan ett pit stop vid en träningsväska. PERFEKT! Kunde bryta henne och visa att hon måste springa hela vägen. Ny miljö stör ut min lilla sessa som annars har ett sådant underbart fokus.

Vi körde igenom flera moment i tvåan tävlingsmässigt och alla saker fungerade, men det som syntes tydligt var att Tyra reagerar på tävlingsledarens "kommendera". Inte att hon chansar och gör något, utan att hon tittar dit. Hon klarar inte av att tappa fokus så, för det tar en liten stund innan hon är med på banan igen, och då är det redan försent. På tävling har man ju bara FÖRSTA försöket på sig, något jag ska ta med mig tydligare i träningen framöver.
Inget toppen väder idag, så två blöta vovvs!
 
Fokus under passet blev således att träna på att behålla fokus i fotposition trots att tävlingsledaren säger något eller rör sig. Tyra är ganska bra tränad på extrem störning, men vi har svårare för enstaka sådan. Vi började med att bara stå i fotposition medan Elin sa "kommendera". Först fick jag inte sessan att förstå vad jag menade när hon släppte mig med blicken. På mitt felkommando så ändrade hon istället position, vilket jag inte vill ha. Så vi laborerade lite med hur vi skulle få henne att förstå, och jag tror vi lyckades. Hon satt sedan med låst blick och det kändes som att hon förstod vad hela grejjen gick ut på!

Målet är helt klart att vi ska kunna genomföra en tävling med fullt fokus från början till start. Det är en lång väg dit, men nu har vi alla fall startat resan dit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!