fredag 28 december 2012

En bra relation ger tillit, som ger självsäkerhet, som ger förstapris!

Min anledning till nervositet på tävling har ingenting med själva resultatet att göra. Min nervositet grundar sig i osäkerhet. Jag blir osäker då jag vet att jag inte har tillräcklig koll på min hund. Det kan gå hur bra som helst, men Charlie kan också hamna med näsan i backen. Men om jag går in på planen och VET att jag kan hantera alla känslor som Charlie upplever, då blir jag självsäker och då går det ALLTID bra. Grundstenen - relationen - måste ju vara där, innan man kan börja utföra alla konster - lydnad. Så varför hålla på att nöta detaljer, när problemet inte ens ligger där?  Med den uppenbarelsen på morgonen, så insåg jag att det jag behöver träna på, är ju att fortsätta stärka relationen, så att vi båda har full tillit. För det är tilliten som skapar självsäkerheten, och självsäkerheten ger förstapris!

Vad är då en bra relation? För mig innebär det fullt samarbete mellan mig och Charlie. Att han är öppen för kommunikation, att han lyssnar och att han vill göra rätt. Och detta vill han göra, bara för att han ser upp till mig och för att det bästa han vet är när jag berättar för honom vad duktig han är. Från min sida gäller det vara att tydlig och schysst. Charlie ska förstå mig, och han ska aldrig behöva undra om det nu blev rätt eller fel. Tydlighet från min sida, skapar en självsäkerhet hos honom. Samarbete, tydlighet och glädje!

Dagens pass inleddes med en korrigering då han muppade upp sig, men sedan så var relationen och tilliten där till 100 %, och helt plötsligt bara fungerar saker och ting. De problem vi stötte på, löste vi enkelt tillsammans. Hans artighet i det fria följet är så fin. Både han och jag arbetar för att göra det så bra som möjligt, och det är den här känslan av samarbete som gör att jag älskar lydnad. Hans position tycker jag är superfin, och för första gången tycker jag inte han växlar position. Han sitter lite långt fram, men det är han tränad till, så han gör bara det som i hans värld är helt korrekt. Ni kan säkert hitta massvis med fel, men jag tycker det här fria följet är SNYGGT

Läggandet, inkallningen, rutan och fjärren fungerade helt utan problem. Och kolla sedan in apporteringen. Han griper snyggt!!! Fick ett genombrott under ett träningspass hemma i Karlstad nu under jul, och det allra roligaste var att det fungerade även idag. Vi behöver naturligtvis träna på alla andra delar - tempo ut, tempo in och ingång - men vi har fått börja med gripandet, och gud vad kul om vi nu kan börja titta på de andra delarna också! 

Här kommer en liten film på dagens träning. Och ja, jag börjar grina i slutet. Känslan är allt, och när den sitter som ett smäck så blir jag rörd! 


Det står nu uppskrivet i vår träningsdagbok: En bra relation ger tillit, som ger självsäkerhet, som ger förstapris! 

2 kommentarer:

  1. Jag börjar också lipa. Fy F-N vad ni har kämpat med apporteringen och så bara GÖR han den! Love it!

    SvaraRadera
  2. Jag fick tårar i ögonen redan innan jag hade sett filmen. Som ni kämpat och idag var ni verkligen ETT team tillsammans!

    Och alla funderingar i den här texten skulle man lätt kunna överföra rakt av till mig och Pelle. Du har så rätt!!

    Apporteringen var ju helt underbar, för att inte tala om läggandet, och fria följet, och rutan, och fjärren, och... ;)

    Snart är det söndag :)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!