söndag 16 december 2012

Genombrott!

Tråkigt att snön smälter bort, men positivt att grusplan är träningsbar igen. Jag har funderat mycket på hur jag ska få bort hans ljudande, och jag hade gjort upp en plan. Men precis innan vi gick ut, så beslöt jag mig för att göra tvärtom.
En strimma med grus att träna på!

Magkänslan sa mig att belöna extremt frekvent. Konstigt kanske, eftersom att ljudandet beror på att han blir sur för han inte får belöning. Då eldar jag ju på det beteendet. Men det finns en klok kvinna - Rose off course - som säger att man ALLTID ska lita på sin magkänsla. Så sagt, och gjort. Ljudandet försvann direkt, och vi kunde till och med stå länge i fotposition samt göra vändningar på stället - det som han gått igång mest på - med en helt TYST hund!
Något som också var väldigt roligt idag, var att han gjorde sin finaste apportering hittills. Fulla apporteringar, med fina gripanden - inget dödande - och där var lyckan så stor, att det blev kramkalas på backen.

På tisdag fortsätter vi på samma bana, så får vi se om det var rätt väg att gå!

2 kommentarer:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!