fredag 28 december 2012

Nackdelen med tålig hund...

Både jag och hund är trötta efter att ha ägnat eftermiddagen åt pälsvård. Charlie är numera rakad på bröstet och i ljumskarna. Han ser inte klok ut fram på bröstet, det är absolut finare med lite päls. Men typ 2 gånger per år rakar vi ner honom totalt, då det efter ca 2 veckor blir så himla fint. Sedan måste han hållas kort på tassar och under magen, för ju mer hår han har, ju mer kliar det på honom.

Han har även fått sig ett medicinskt bad - det tar ju sin lilla tid - och nu har vi båda landat i soffan för lite vilopaus. Charlie med sitt värmande täcke såklart. Tänk vad han hatade täcket i början, och nu kommer han själv så fort jag tar fram det.
Upptäckte när jag rakade honom under öronen att han har en ful öroninflammation i ena örat. Det är en stor nackdel med att ha en extremt tålig hund, han säger liksom inte ifrån förrän det är riktigt jävligt. Vi tittar honom i öronen i princip varje dag av den anledningen, men tyvärr var det ingen av oss som tittade igår... Ett stort problem är att han tyvärr inte får bruka antibiotika just nu. Eller om vi gör det, så är de 3 månaderna med allergiutredningen till spillo... Så nu har vi tvättat örat med speciell rengöring, och hoppas att det lägger sig om vi gör det varje dag. Så länge han inte kliar sig så kör vi så, men blir han besvärad så blir det naturligtvis ett veterinärbesök.

Dock är jag om möjligt, ännu mer IMPAD av honom på dagens träningspass. För han genomförde det med en rejäl öroninflammation, och det sänker honom alltid annars. Nu får vi bara hoppas den läker ut snabbare än snabbt!

3 kommentarer:

  1. Men hur kan du träna en sjuk hund? Jag har följt dina inlägg sporadiskt, att du hyvlar alla dina instruktörer det köper jag, det tyder bara på dig som person-hur du är, men när jag nu får läsa att du tränar en sjukhund!
    Det är faktiskt förbjudet enligt djurskyddslagen. Kollade med en veterinär här i Enköping, och detta gör ont.
    Frågan är om det är sant eller mer av dina falskheter som du sprider via bloggen. Är du lika falsk i verkligheten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag uppfattade det, så tränade de innan Linda visste att han var sjuk. Känner man Linda, som jag gör, så vet man att hon inte skulle utsätta sin hund för några lidanden.

      Radera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!