måndag 23 februari 2015

Agility - en timme i hundarenan

I onsdags hade jag en bokad timme i Göteborgs Hundarena för att kunna köra agility med hundarna. Till och med jag har insett att gräsmattan här hemma är rejält förstörd nu, så jag ska försöka låta den vila så gott det går. En timme är inte jätte mycket tid, speciellt inte när man är själv till att dra fram alla hinder och tunnlar. Jag tog hjälp av M.Holegård på facebook där jag hittade en bana med 6 hinder och 2 tunnlar, där det fanns olika banalternativ från väldigt enkelt, till lite svårare.
Charlie fick köra en enkel, en mellansvår och sedan krånglade vi till det lite genom att ta rätt många hinder från fel håll. Träningen flöt på bra, tills vi skulle ta ett av hindrena från håll, och det stod ett hinder nära som blev en rejäl fälla. Charlie gick i fällan varje gång, tills jag insåg att JAG skickade honom rätt dit. En lätt vridning med axlarna och han tog hindret jag ville. Man kan bli trött på sig själv ibland när man tränar hund, vilket jag var på bilden nedan :) Samtidigt är det skönt att komma på vad det är man gör för fel, kunna rätta till, och se att det svåra helt plötsligt blev enkelt.
Tyra fick också köra och chockade mig rejält. Vi har ju bara tränat på lägre höjd, och eftersom hon från början inte haft naturligt sug på hinder så har vi främst tränat på det. Men nu fick hon för första gången köra en bana på 10 hinder på largehöjd. Jag hann knappt med i början, för hon hade ett helt otroligt hindersug och bara flög fram över hindren. Inte vet jag vart hon fått detta ifrån, då vi bara tränat agility en gång de senaste två månaderna, men jag bara tackar och tar emot :) Film finns på vår instagram linda_bonny för den som vill se.
Nästa vecka har vi ytterligare en timme bokad, och det tror jag vi alla tre ser fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!