måndag 2 februari 2015

Uppstyrd apporteringsträning

I söndags var vi ju iväg på vår första uppstyrda apporteringsträning tillsammans med Eva-britt och hennes två goldenflickor. Eftersom min kunskap inom det här området är lika med noll, så är jag så tacksam för all kunskap som Eva-Britt delade med sig av under våra två timmar i skogen.

Tyra fick börja med enkla markeringar, där vi liksom ville se vad hon gjorde. Hon sitter fint kvar, springer ut i ett rasande tempo, griper och tvärvänder och springer allt vad hon kan tillbaka till mig. Avlämningarna ska vi börja träna på hemma, då min prinsessa är så fruktansvärt stolt när hon kommer in till mig så hon bara svassar runt och blir då lite slarvig med apporten.

Vi fick även påbörja träningen inför linjetag och det sista skicket utmanade vi henne rejält då vi ökade upp avståndet till det dubbla. Prinsessan tvekade en millisekund, men kom sedan på vad hon skulle göra och sprang rätt ut till apporten.
Tyra, Elsa och Svea!
 
Träningen var riktigt rolig, och på nått sätt är ju all träning med sessan rolig. Hon ger 110 % i allt, och det är så himla kul att träna med en hund som ger så mycket av sig själv hela tiden.

Ser man på appoteringsträningen så har hon väldigt bra fart och hon jobbar fint. Det bästa är lätt hennes spontana vändning så fort hon hittat en dummie, då hon direkt vill springa allt hon kan in till mig. Hon har även väldigt bra stadga! Det vi ska träna på är avlämningar, samt att successivt öka avståndet ut i från mig. Sedan är det ju massvis att träna på vad gäller signaler och grundträning. Men förhoppningsvis får vi till fler såna här träningspass, då framför allt jag har mängder av nya saker att lära mig :)

1 kommentar:

  1. Jeg er også nybegynner innen retrieverjakt med min flatcoated retriever, og jeg liker det veldig godt. Også virker det som en fin sport og kombinere med lydigheten :)

    Tyra virker som en veldig fin hund :)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!