onsdag 18 februari 2015

Apportering - kom in till mig

I helgen tog vi med oss hundarna ut i skogen för lite träning med prinsessdummies! Tyra fick börja med markeringar. Sist vi tränade så vände hon på en femöring när hon hittat apporten för att springa in till mig, men den här gången var det ju husse som stod där ute, och då vart det lite svårare. Perfekt träning! Så jag fick vara på henne lite, och efter några skick så tvekade hon inte längre. Jag fokuserade inte alls på avlämningar, utan prio ett är att det ska vara superkul att springa in till mig. Hon fick till och med tillbaka dummien några gånger efter att jag tagit den, bara för att förstärka känslan av att det finns bara fördelar med att komma in till matte :)


Pass nummer två tränade vi på linjetag, där hon först fick följa med ut och se vart jag la dummien, sedan fick hon sitta kvar när jag la ut den och sist fick hon testa en gång där hon inte sett någonting. Hon fixade det super, och jag la även på inkallningssignal på pipan när hon sprang in till mig.

Hon fick även träning emellan sina pass, då hon fick ligga lös medan Charlie gjorde exakt samma övningar som hon gjort. Hon kom springandes en gång, men låg annars fint. Sista passet fick hon testa lite minnesmarkeringar, och där jag blev jag överraskad över hur bra hon sprang till rätt ställe direkt.
Charlie gjorde som sagt samma övningar som Tyra, och han var faktiskt jätte duktig. Han är ju grym med att slå på näsan den lille welshen, så han jobbar väldigt fint. Sedan tycker han att allt är klart så fort han hittat apporten, men husse jobbade på bra och det slutade med fin fart in för att leverera den rosa apporten :)

1 kommentar:

  1. Hej Linda!

    Kul att ha funnit din blogg! Riktigt inspirerande :) Såg att du är sjuksköterska, hur arbetar du och hur fungerar det i kombination med ditt hundägande? Jag studerar själv till läkare och planerar att skaffa hund men har alltid funderat lite hur det blir sen när man väl är färdigutbildad, varför det av nyfikenhetsskäl skulle vara intressant att höra hur du löser det. Du verkar så ambitiös och duktig med dina hundar :)

    Tack för en inspirerande blogg!

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!