fredag 2 mars 2012

Frustrerande lydnad

Som alla andra har vi också spenderat tid ute i det härliga vädret. Idag var det dags för årets premiär på gräsplan. All snö är ju ett minne blott och så även den sumpvåta gräsmattan. I bara fleccetröja körde vi ett frustrerande lydnadspass.

Jag sitter liksom fast just nu. Allt är så mycket bättre än det någonsin varit, men det räcker inte ändå. Han håller inte koncentrationen som jag vill, vilket gör att det alltid är något som förstör det från att vara bra. I linförigheten är det antigen blicksläpp eller att han släpar under 1 meter. Och det händer VARJE gång!!

Jag funderade mycket idag och undrar om jag måste sänka mina krav. Ska jag kanske inte kräva koncentration i 1 min? Eller ska jag visst göra det och min hund är bara lat? Detta skapar frustation hos mig, men ni behöver inte vara oroliga, jag tar inte ut det på Charlie överhuvudtaget. Utan vi tar ett break och min hjärna går på högvarv hur jag ska lösa detta. Tror jag kommer ligga rätt lågt och invänta träningen i Stockholm. Är 99,99 % säker på att felet sitter hos mig förstår ni.

Men vi måste såklart se på det positiva också! Om vi bortser från blicksläpp eller att han släpar under 1 meter var 30:e sekund så går han riktigt fint där emellan :) Han har en bra position, kanske lite långt fram, men det är inget som stör mig. Och framför allt kan vi nöta utan att han tröttnar. Han kämpar på men han bara måste titta bort lite då och då för annars tror han nog själv att han ska spricka eller nåt :)

Om man tittar på de andra momenten som vi tränade idag så är läggande under gång inga problem, ställandet likaså. Det fick bli en tillsägelse på inkallningen då han använde mitt vänstra ben som stoppkloss... Sedan satt den snyggt igen. Apporteringen är kanon. Fjärren gjorde han på 5 meter - sitt/ligg - utan att flytta baktassarna.

Så om man ska sammanfatta det så är det bara fotgåendet som måste upp några pinnhål. Sedan kommer allt bli skita bra! Nu får jag klura ut hur jag ska lösa detta 30 sekunders problem för tyvärr måste han kunna koncentrera sig längre än så för att det här ska gå vägen.

Som alltid när vi tränar kör vi en massa trix emellanåt. Charlie älskar det och det är perfekt pausunderhållning. Mina favoriter är när han rullar runt i farten och även när han spelar död, fast svansen fortfarande rör sig. Den kan liksom inte vara stilla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!