söndag 7 oktober 2012

Dragit runt på husse, 4 km på 14 min!

Imorse var vi ute och konditionstränade Charlie. Husse på inlines och jag på cykeln! Charlie tyckte det totalt URHÄFTIGT, och som jag sagt innan har han en fördjävla vinnarskalle den där hunden. När man konditionstränar och även lägger in lite dragträning, så är det grymt att ha en hund som gör ALLT för att få ligga först. Han sprang, sprang och sprang. Tillslut fick vi lugna ner det hela, för det känns som att han seriöst skulle kunna spränga sig själv - utan att själv märka det -, för han ska bara vara först!

Han sprang 4 km på ca 14 minuter - i mina öron är det en sjukt bra tid! - och sedan fick han ta den sista kilometern i ett lugnare tempo. Charlie har aldrig tränat drag förut, han har förvisso kört inlines med husse förut och då dragit honom lite då och då. Men idag la Daniel på kommado "framåt" och Charlie drog för glatta livet. Och det räckte att jag närmade mig hunden med 5 meter bakifrån med min cykel så ökade han tempot. Han vägrade gå med på att jag ens fick ligga bredvid honom med cykeln. Galna, underbara hund!

Jag lyckades filma lite, trots att jag satt på cyklen. Första klippet är från starten och sedan filmade jag efter ca 2 km, och hans tempo kan man inte klaga på iallafall :)



Riktigt rolig träning för både fyrbent och tvåbenta! Nu sover Charlie gott och visst är det alltid en underbar känsla när man ser att man aktiverat skiten ur sin energigalna vovve? Love it!

4 kommentarer:

  1. SUPERFORT Linda!
    Men ALDRIG asfalt!

    Perfekt! En till dragfantast har föds ;)

    SM nästa år tycker jag! :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. han är för härlig! Och vilken modig husse :)

    SvaraRadera
  3. Husse kanske skulle skaffa hjälm?:-P

    SvaraRadera
  4. Hej! Hittade din blogg och ni verkar ha riktigt kul tillsammans. En dragsele gör att hunden belastas på rätt sätt :) Och som nämndes ovan, asfalt är ingen bra idé om du vill spara din hunds leder. MVH Frida Wilck

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!