fredag 19 oktober 2012

Fokus fokus fokus!

I onsdags blev det lydnadsträning på gräsplanen. Ett riktigt bra pass där fria följet var super och jag fick verkligen en känsla av att NU kan han rutan. Han klockade den VARJE gång - säkert minst 25 skick - från 5 meter upp till ca 45 meters avstånd. Varierande håll och ibland tävlingsmässigt och ibland från lek. Det bästa var att han stannade precis i mitten varenda gång. Ja ni fattar, grymt kul :) Inte ett skall på hela passet heller!

Igår mötte vi upp Hanna och Ebba på GMBK. Regnet öste ner och vinden ven - behöver jag säga att vi var ensamma på klubben? - men inget stoppar oss, så det var bara att köra på. Charlie fick köra sist och hade då suttit och taggat till rejält i bilen i ca 1 ½ timme. Jag var helt förberedd på en extremt explosiv kille, men jag lyckades möta honom med rätt energier och han var super rolig att träna. Vi började med fria följet, där han gick riktigt bra! Bäst var att han FOKUSERADE så fint. Några studs - han gör tjolahopsansteg, men håller position - men annars jobbade han med vart han satte varje fot. Svansen går som en propeller, men han spelar inte allan, utan han jobbar. Jag jobbade på min känsla och när jag hittar rätt, så har vi ett grymt fritt följ alltså!

Nästa moment blev rutan. Där visade det sig att han inte kunde den som jag trodde dagen innan! Här fick jag tyvärr först problem med skallet, men jag tryckte min egna frustration åt sidan och gav mig INTE. Skall = du får inte arbeta. Körde inte från tävlingsposition utan skickade från när vi bara gick mot rutan. Träningen gick ut på att hitta rutan utan att skälla. Han började dock med ett nytt problem... Va blire lixom?! Där han ställde sig precis på främre linjen i rutan - jag vill ju ha honom i mitten. Men då fick jag samla mig och tänka på VAD jag tränade. Där och då var det att kunna springa mot rutan utan att göra ett startskall. Så jag kunde trycka undan att han inte hamnade perfekt varje gång. Avslutade med fjärr på ca 5 meters avstånd, vilken han gör jätte fint! Ingen förflyttning och fina skiften.

Måste skriva om Ebba också, som gjorde ett grymt jobb med sin pudel Pelle. Han gick från första klass till högstadiet på en minut. Ebba vågade lägga på lite krav på sin vovve och han svarade med att jobba som attan för sin matte. Inte en leksak eller godisbit behövdes, och Pelles reaktion på mattes ord och smek var OSLAGBAR, och helt klart höjdpunkten på gårdagens pass! Ni kan läsa Ebbas blogg HÄR!

Tjejerna såg en STOR skillnad på Charlies sinnesstämning om man jämför med träningen innan lydnadslägret. Han var taggad, men inte galen. Just nu är han så rolig att träna så det finns inte. Han tar mina belöningar riktigt fint - kom på mig själv med att bara röstbelöna HELA fria följet-träningen, han älskar det - och han tar mina korrigeringar lika bra. Jag känner mig mycket snabbare i skiftet svart/vitt och reslutatet syns direkt. LÖV IT! 

7 kommentarer:

  1. Grymme ni! Tror inte du riktigt förstått hur duktiga ni är och hur långt ni kommer gå! Jag får pytteskinn <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ibland glömmer jag bort vilken skillnad det blivit det sista året! Men jag har ju sån tur att ni fina människor påminner mig om det!! <3

      Radera
  2. Jag visste det! ;)

    Kraaaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  3. Told you so! Vidareee.....mot SM! Kram Rose

    SvaraRadera
    Svar
    1. <3 tänk vilken tur jag har som träffat er :)

      Radera
  4. Tack för fina ord! <3 Det kändes verkligen som att det lossnade lite i både min och Pelles prestation och känsla på plan. Ska bara fortsätta i samma takt nu :)

    Det är så fruktansvärt roligt att vi tränar tillsammans så pass ofta som vi faktiskt gör för man ser förändringar så tydligt. Och det är riktigt förändringar kan jag lova, han gick riktigt riktigt snyggt igår!

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!