måndag 8 oktober 2012

En kväll på klubben

Mötte upp tjejerna på GMBK efter jobbet och lydnadsträning stod på schemat. Började med att träna lite på fotpositionen som uppvärmning. Sedan var det dags att börja köra en i taget, och jag hade egentligen ingen aning om vad jag skulle köra faktiskt. Men beslöt mig för att prova på rutan, eftersom att när vi körde igår så kom det inte ett enda skall. Idag fick jag dock massor av startskall... Jag vet faktiskt inte om han är medveten om att han skäller, men det som händer är ju iallafall att han laddar upp till tusen och när kommandot kommer så sätter han iväg i en sjujädrans fart och då kommer skallet. Han gör egentligen ALLT så jäkla rätt, minus skallet. Han hittade positionen i rutan riktigt bra idag!

Fick tips om att plocka bort belöningen helt. Jag försökte hålla mig så lugn som möjligt i min känsla och när han gjorde rätt gick jag bara lugnt fram till honom och gav honom en klapp. För Charlie ÄR detta belöning nog. Han blir superglad av att jag kommer och säger att han är duktig, men han taggar inte igång så mycket som på exempelvis jaktbelöning - varför har jag inte räknat ut den ENKLA ekvationen innan?! 
Under nästa pass ville jag backa tillbaka till basic totalt. Så jag och Charlie stod stilla i fotposition och mina träningskompisar fick order om att försöka störa ut oss. Grymt bra träning! När vi kört detta en stund så gick jag över till att gå runt med Charlie och UTMANA. Vi knödde ihop hundarna så mycket vi kunde och gick så nära varandra som möjligt. Charlie var så sjukt grym och han jobbade så fint. Han fick knappt plats ibland och fick sonika sitta lite halvt uppe på Freja någon gång, MEN han höll positionen och han släppte inte kontakten. Gud så kul det var, och vilken duktig vovve jag har! Eller vad sägs om hunden som bara kunde tränas när vi var själva på klubben? Utveckling när den är som grymmast! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!