tisdag 2 september 2014

Agilityträning för båda

Har tänkt på vad Charlies mest positiva egenskap i agilityn är och det är utan tvekan hans härliga sug på hinder. Han tar ALLTID hinder. Visst, ibland blir det inte det hindret jag hade tänkt, men han tar alltid något hinder oavsett vad som händer. Han söker alltid något att hoppa över eller springa igenom om han inte vet vart han ska. Det är något jag vill främja hos Tyra, för hon har det inte så naturligt som Charlie har.

Hon fick idag börja med en liten mini-bana, där banan bara går ut på att ta hindret som är framför näsan. När vi gjort den två gånger så började hon stanna innan tunneln. Då backade jag tillbaka till att vara TYST och väldigt lugn och att låta henne tänka själv och se vad som lönar sig - vilket är att söka tunnel/hinder. Det gav fint resultat och hon avslutade med gott framåtsug.


Charlie fick träna på en bana med en start som är den värsta tänkbara för oss, vilket är en raksträcka där han hinner få fart och sedan skarp sväng. Började med ett framförbyte, men det går inte, så jag bytte till blindbyte och han tar det mycket bättre. Första gången vi körde banan var jag totalt värdelös. Jag springer sakta och jag är så otydlig. Men sedan blev det fart på blondinen och tredje omgången på filmen är jag super nöjd med! Vi avslutade med en bana med "ta hindret framför näsan" för att avsluta på ett lätt och bra sätt.


Hundarna konditionstränade igår då Daniel tog ut dem på en cykeltur, och efter agilityn idag har vi två gött trötta hundar här hemma! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!