söndag 7 september 2014

Sökträning med framsteg

Det finns så mycket roliga saker jag och Tyra vill ägna oss åt, så det blir svårt att få tiden att räcka till. Under några veckor låg fokus på lydnaden, men nu har vi pausat den lite. Jag vill inte att hon ska tröttna, och sedan vill vi lägga tid på både agility och jaktträningen.

Idag gick vi ut i skogen för lite sökträning. Detta var tredje gången vi tränade på SÖK, och idag trillade en stor pollett ner!! Att träna apportering/jakt tycker jag är svårt, eftersom att mina kunskaper nästan är lika med noll. Men jag har förstått att man vinner mycket på att ha en hund som använder näsan, så det tänkte jag att vi skulle träna lite på.

Jag gömde fyra mini-dummies - med prinsesskrona på såklart! -, och såg till att hon inte kunde hitta dom med ögonen utan var tvungen att använda näsan. När jag skickade henne på första skicket så brakade det till framför oss och några rådjur sprang iväg. Tyra är fantastisk och skiter i dom och jobbar vidare efter sina dummies. Hon hittar alla och det var bara på något skick som hon sprang och glömde näsan.
Vi gick lite längre bort och jag gömde fyra dummies i ett nytt - lite större - område. La dom igen så att de låg helt dolda. Nu är jag ingen expert på detta alls, men jag är så NÖJD med hennes jobb. Hennes aktivitetsnivå var fantastisk och man riktigt hör hur näsan är på
 hela tiden. Det syntes tydligt att polletten trillat ner och att hon förstod vad "sök" faktiskt betyder. Jag filmade det hela, men ni får ha överseende med filmandet eftersom jag hade fokus på Tyra.


Vi avslutade med en markering, där det blev betydligt svårare än jag tänkt. Jag gick upp på en kulle och kastade en dummie rätt upp. När jag kommer till Tyra igen så ser jag att hon har ju bara sett dummien i luften och inte alls sett vart den landar. Men hon sprang i full fart ut och jag som trodde hon skulle gå lite kort fick på näsan, för hon sprang rakt fram och tog dummien i farten.

2 kommentarer:

  1. SNYGGT jobbat! Härligt att se hur hon kom ihåg den, hon fick i näsan, som hon kände på vägen in med den tredje :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Håller med, det blev jag också grymt impad av!

      Radera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!