tisdag 23 september 2014

Vi ligger inte så långt efter som jag trott

Igår mötte vi upp Elin GMBK för en härlig kväll med lydnadsträning. Vädret bjöd på isvindar, men vad gjorde det, vi var ändå kvar i 2,5 timme och varvade träning med fika. Tyra fick tre pass där jag fick börja med att bara gå ett fotgående. Hon taggar igång nått kopiöst och det enda jag kan göra är att gå och låta henne ladda ur, när hon börjar andas normalt - och slutar nysa som en tok - så får hon lugn, fysisk beröring och sedan kan vi sätta igång träningen.

Många runt oss har skaffat valpar, och jag inser när jag läser om deras träning att Tyra och jag kom igång otroligt sent. Vi tränade ingenting det första, och hon kunde varken sitt eller ligg innan hon var 6 månader - inte optimalt, men det blev så. När man börjar tänka på vad lite saker vi lärt henne, så är det otroligt att hon är så duktig. Vi har exempelvis aldrig tränat inkallning, men hittills så har hon kommit varje gång vi ropat hennes namn... Så man kan lugnt säga att hon fick mycket tid till att vara hund. Det kan ju skapa en liten känsla av panik, men igår så stillades den paniken.

Gårdagens träning visade att vi har en riktigt bra grund att stå på, och det känns så kul. Jag har tydliga kommandon för när hon gör rätt samt när hon gör fel - vilket bara triggar henne -, så när vi tränar på nya saker så lär hon sig snabbt, och framförallt så är hon extremt trygg i allt vi gör.

Störningsträningen igår bestod av att befästa fotkommandot. Tyra har lärt sig att det är bra att vara vid min vänstra sida, och att "fot" betyder att hon ska hålla en viss position, men jag har inte lärt henne att hon måste hålla fokus upp på mig, det har hon valt att göra själv. Men igår fick hon sitta vid min sida på "fot"-kommando och Elin försökte störa ut henne. Genom tydliga signaler från mig så gick det som en dans, och Tyra fullständigt älskar sån här träning. Det var första gången hon utsattes för sån störning av en annan person än mig.

Nästa pass höjde vi nivån ytterligare och vi gick ett fotgående med Elin gåendes runt som ropade massa kommandon - sitt, ligg, stanna - på nära håll, vilket är svårt även för en rutinerad hund. Tyra blev lite fundersam först, men förstod snabbt vad det hela gick ut på. Fantastiska lilla hund att klara detta redan på sin ett-års-dag!

Så visst, vi har inte kommit långt i momentträning, men vi har en stabil grund att stå på och jag tror det räcker. Hennes attityd är fantastisk och trots lång tid på klubben igår så sinade aldrig energin, och när hon låg i buren så sov hon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!