torsdag 25 september 2014

Snart även agilitynörd?

Idag har vi tränat agility i trädgården. Charlie fick börja och då Daniel var med och tog kort blev det lite annorlunda till att börja med. Jag ställde upp Charlie i starten - två hinder på raken för att sedan ta en tunnel - och när jag lämnar honom så ser jag att Daniel ligger UNDER hinder nr 2. Tänker att jaja, vi provar väl. Startar Charlie och det är ingen underdrift om jag säger att han reagerade inte ens på att han hoppade ÖVER hela husse. Han är en på miljonen den hunden!

Träningen gick sedan ut på att träna lite fälla med hinder-tunnelingång nära varandra och att blanda raksträckor med mer svängar, och en hel del runtträning. Det gick riktigt bra idag och jag tycker även att jag börjar bli lite snabbare och tydligare i min handling.
Tyra fick sedan köra en bana med fortsatt träning av ta-vad-som-finns-framför-nosen-även-om-det-är-långt-bort! En flytig bana med andra ord, och idag hade hon riktigt bra sug rätt igenom. Hon brukar ofta tappa suget efter att ha kört två gånger, för då förväntar hon sig belöning på samma ställe som innan. Men idag fanns inga sådana tendenser utan mer sug på hinder istället! Hon fick även testa på lite framförbyte, vilket gick helt okej.
Trots att jag är en lydnadsnörd, så ligger agilityn tajt efter alltså, det här är riktigt kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!