måndag 8 september 2014

Kan konkurrans lösa ljudproblemet?

Charlie har fått börja träna rallylydnad, och han tycker det är jätte kul. Främst eftersom att han kan allt som rinnande vatten, och han älskar att göra saker som han har stenkoll på. Igår satte jag upp en "bana" i trädgården. Jag har tyvärr inga rallyskyltar, men jag har en hel del koner. Så jag satte upp en bana där koner fick agera "skyltar" och sedan fick jag banvandra så att jag kom ihåg vad vi skulle göra för moment vid varje kon.

Svårigheten ligger i att min lille farbror har lätt till ljud, och även fast han vet innebörden av ordet "tyst", så bubblar hans känslor över när vi tränar och små ljud kommer ur munnen. Jag vill inte bråka med honom om det, vi har jobbat tillräckligt, och nu ska vi banne mig bara njuta. Men igår bestämde jag mig för att se om konkurransen med lillsyrran kan lösa ljudproblemet, för då får vi bukt med det utan konflikt.

Banan jag satt upp var en nybörjarbana och vi började gå. På andra skylten kom ett litet ljud, då sa jag "nej" - lugnt och odramatiskt -, tog honom i halsbandet och ledde upp honom på altanen - där Tyra satt - och bytte helt enkelt hund. Körde kanske 45 sekunders träning med Tyra, och bytte sedan igen. Charlie fick ta banan från början och denna gång kom vi till skylt nummer fyra innan han ljudade, och jag gjorde då på samma sätt. Tredje gången gillt kan man säga, för nu kunde vi köra hela banan utan ett enda ljud!
Jag har aldrig tidigare använt metoden att ta hunden av banan, då jag inte tyckt att det gett något, då man inte visar hunden vad man faktiskt vill. Men i detta läget då jag har en hund som sedan länge är tränad till att få rättvisa direktiv om vad som är rätt och fel, samt att jag kan nyttja konkurrensen för att öka motivationen, då känns det som något jag ska prova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!