onsdag 17 september 2014

Inlärning av nya moment - vittring

När jag och Charlie har tränat och tävlat tillsammans så har vi alltid lärt in en klass i taget. Charlie behöver vara rejält övertränad på hemmaplan i alla moment för att det sedan ska fungera på tävling. Därför har jag varit lite seg med att lära in nya saker. Vi har behövt tävla klart en klass innan vi går vidare.

Nu gäller det för mig att tänka om. Tyra är en helt annan individ, och jag har betydligt mycket mer kunskap och idéer om hur träningen ska bedrivas än jag hade med Charlie. Eftersom att lydnaden är våran "huvudgren" är det den jag har mest tankar kring, och nu "kan" Tyra klass 1 - iallafall tillräckligt bra - så nu måste jag tänka längre fram. Därför har vi nu börjat småpilla på lite moment i klasserna längre fram.

Vi har kört några korta pass med stå,sitt,ligg för att förbereda för fjärren. Vi tränar nu bara på förståelse för vad de olika kommandona betyder - upp, ligg och sitt - och tränar ingenting på låsta tassar eller dylikt. Vi har även kört tre pass med vittring, vilket är ett moment jag inte känner mig så värst hemma i. Jag och Charlie har tränat det lite grann, men jag känner inte att jag riktigt vet hur jag vill ha det eller vad jag ska undvika. Men VAD jag vet är att jag vill lära henne att slå på näsan, och det har jag idéer om hur jag ska göra.

Hon har fått lära sig att det är värdefullt att hämta in pinne, sedan har jag gömt pinnen - vittrad - i buskar i trädgården som hon fått nosa upp - skickat på nån meters avstånd bara. Sedan har hon fått leta pinne i buske med ovittrade pinnar liggandes ca 5 meter bort. Idag var det dags för pass tre och idag använde vi oss av gräs, som är den metoden jag kommer använda mig av. Jag gömde min pinne under en gräshög och hon fick på två skick bara hämta min pinne. Sedan fick hon två skick där min pinne låg under gräshög med fler gräshögar på rad bredvid - så att hon får leta i varje hög. Sedan fick hon två skick där min pinne låg under gräs, flera gräshögar bredvid och en hög med ovittrade pinnar vid sidan om.


Hon har förstått att hon ska slå på näsan och hon har förstått att gömd pinne är det hon ska leta efter. Det krävs inte många skick för att hon ska fatta, så vi kör korta pass och inte många skick, men det gäller att belöna rätt saker för hon upprepar verkligen EXAKT det jag belönat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!