lördag 1 september 2012

Det blev inte riktigt som planerat kan man säga...!

Fick gå upp supertidigt imorse och vi anlände i lagom tid till tävlingsplatsen. Drog startnummer 6 - sista startande - och Charlie kändes bra på uppvärmningen. På platsen blev det dock som jag berfarade, han skällde 3 gånger när jag lämnade honom... Sån jäkla skit att han började med det i torsdags, var ju evigheter sedan sist. Dock låg han fint hela tiden, och jag trodde väl på betyg 5-7 någonting.

Han fick sitta i bilen en stund, och sedan fick han en lätt uppvärmning innan vi gick in på plan. Han gjorde ett rätt dåligt fritt följ - för att vara honom -, läggandet var bra, men på inkallningen började jag ana oråd. Han sprang flera meter bakom mig innan han damp in i fotposition. Och sedan gick det bara utför...
Han bjöd på en otrolig kaxighet och nonchalans genom resten av momenten. Svansen stod rätt upp och han pekade finger åt mig åtaliga gånger...

Så hur gick det då? Rutan var svår, då det var ett mycket tunt snöre som markering runt. Och rutan stod precis bredvid planens tjocka band (som ser ut som våra rutan-band) så han sprang fel först. Men sedan kan jag inte skylla på svårighet mer, för då började han vädra i luften. Och vädrar man i luften, så jobbar man inte. Dock fick jag in han i rutan och vi fick poäng. På apporteringen fick jag ett startskall, han grep apporten och sprang åt FEL håll!! Det har seriöst aldrig hänt förut, så jag blev först helt chockad. Men klämde i med ett rejält "fot" och han kom på andra tankar. Vidare till hoppet som var felfritt och sist ut är ju fjärren. När jag vänder mig om - fick gå minst 10 meter, ska ju vara 5 i tvåan - så ligger hundjäkeln och NOSAR. Jag säger "sitt" men det händer ingenting, och jag hinner inte få upp honom innan skylten vänds tillbaka till ligg. Andra skiftet gick dock bra, men han gav ifrån sig ett fördjäkla ljud vid sista läggandet. Fjärren som suttit som ett smäck på 20 meter på träning!

Han gjorde verkligen ingenting som han brukar, och på de moment där jag vet att det kan bli fel, hade han idag hittat på nya fel att göra. OMG! Det som stör mig är dock inte att det kan bli galet på vissa moment, det är på hans attityd! Den har varit helt otrolig sista tiden, men var som bortblåst idag. Han hade ingen följsamhet alls, utan jag fick verkligen tjata på honom mellan momenten, och det kan jag inte minnas när jag behövde göra senast.

Platsliggning - 0, skäller när förare lämnar 

Fritt följ - 8, sent runt, ss, sen start 

Läggande - 9, lätt DK med huvudet 

Inkallning - 8, slarv och lek vid avslut 

Rutan - 6, tar tid att komma in till rutan 

Apportering - 5, skall och slarv vid avslut 

Hopp över hinder - 10

Fjärrdirigering - 6, 1:a sittande ej utfört, skall

Helhet - 7, hon förklarade för mig att det berodde på hans ljudande

Domaren pratade länge med mig efteråt, då hon tyckte att Charlie hade en STOR potential för att bli riktigt bra. Hur hon kunde se det på den här katastrofrundan vet jag inte, men han visade väl fina kvaliteer mellan slarvet. Kul att få så fina ord, trots en dålig runda iallafall, och det får jag bära med mig.

När jag fick mina betyg hade domaren nollat oss på platsen också. Där blev jag väldigt förvånad faktiskt, för han hade ju inte rört sig ur fläcken, så även om jag beredd på en 5:a så trodde jag aldrig på en nolla. Pratade med domaren efteråt och hon hävdade att minsta skall från hunden vid platsliggning ska ge en nolla direkt. Lånade Boels regelbok och domaren försökte leta upp det, dock kunde hon inte hitta vart det stod. Jag har nu lusläst regelboken och det är bara i elitklass det gäller - om hunden skäller intensivt isåfall - , i de andra klasserna ska det bara ge avdrag. Men nu spelade det ingen roll, eftersom att vi med en tia på plasten, ändå hade varit 3 poäng från första pris.

Är lite missnöjd med mig själv, då jag borde ha brutit tävlingen och sagt till honom. Men där lyser väl kanske tävlingsvanan med sin frånvaro och jag tänkte inte ens på det under programmet. Hade jag vetat att jag nollat platsen hade det varit en sak, men nu trodde jag ju ändå att det fanns en chans om han bara skärpte till sig. Men det ska jag bära med mig till nästa gång. Hade trots detta en trevlig förmiddag i fint väder och hade tur då Boel tävlade på samma tävling, så vi kunde peppa varandra. Var även riktigt kul att prata med mamma efteråt som inte kunde sluta skratta när jag förklarade hur Charlie uppfört sig med den lilla raket-svansen RÄTT upp. Så sjukt typiskt honom, och han kommer nog alltid se till att jag inte får något gratis!

Nu blir det till att ta nya tag och kaxigheten ska inte få vinna detta slag.  Ni kan tro att jag längtar tills oktober och lägret med Rose. Det hade varit välbehövligt redan nu :)

1 kommentar:

  1. Men, där ser man:) Jag tyckte väl att jag kände igen ditt ansikte igår på lydnads tävlingen:) Kunde dock inte komma på från vart:p

    Tyvärr såg jag inte alla era moment och jag hörde faktiskt inget skällande heller:) Men tyckte det såg väldigt bra ut det jag såg:)

    Vi kanske ses på fler tävlingar!

    Trevlig blogg/ Tini

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!