onsdag 12 september 2012

Lite mer än jag kan hantera just nu!

Träffade Boel och Ebba GMBK igår i regnet för lydnadsträning. Jag blev kommenderad genom hela tvåan och det funkade faktiskt bra!! Det är inte perfekt, men det är inte dåligt heller. Bra helt enkelt! Tränade lite på rutan där jag fick hjälp med att lägga ut leksak vissa skick. När vår träning var slut, körde jag Charlie 30 minuter till. Tränade mig själv i att träna medan det var mycket folk runtomkring, och jag var riktigt nöjd med mig själv. Jag hade känslorna på rätt ställe och det är inte det lättaste alla gånger. Charlie kändes riktigt fin, och det bästa var nog att han jobbade jätte bra trots den geggiga och äckliga planen!

Idag kom Ebba och Hanna till våran gräsplan istället, och det är faktiskt en riktigt bra plan att träna på, då man hela tiden får störning iform av hundar och människor. Jag började med att bli kommenderad genom ett fritt följ och tack vare Ebbas hökögon hittade vi felet på varför han kommer lite för långt fram i position. Sedan blev det rutan - såklart - där vi fortsatte på samma sätt som tidigare, och rutan blev flyttad flera gånger. Tjejerna såg skillnad sedan vi sågs sist - kul! - och träningen kommer fortsätta på samma spår.
Charlie har gått från att vara en hund som HATAR lydnad - fram tills förra hösten - tills att som idag fullkomligt ÄLSKA det. Han taggar igång såpass mycket att jag faktiskt inte kan hantera det. Han vill bara mer och mer och mer och mer.... jag kan i nuläget köra honom precis hur länge som helst, och han tröttnar aldrig. Det är hur kul som helst, att det bästa han vet är att få träna lydnad, men samtidigt blir det mer hund än jag fixar. Jag vill egentligen ha honom i lägre aktivitetsnivå när jag tränar, för i nuläget kopplar han på benen istället för hjärnan vid vissa moment. Jag fixar att få honom i rätt läge när vi tränar ensamma, men så fort någon tittar på - Daniel undantaget -, kommenderar eller har en hund som ligger och tittar, så taggar han igång nåt så in i hel*ete!

Det får kanske bli att framöver köra slut på honom fysiskt innan träning, för att hamna i rätt träningsläge.

4 kommentarer:

  1. Hellre för mycket bensin än soppatorsk ;-)

    SvaraRadera
  2. Eftersom träning för er är att NI tärnar tillsammans, så kommer det släppa när du blir lika bekväm att träna med andra som att träna själv. För skillnaden er emellan är ju egentligen... INGEN... Det är något som du förmedlar i sällskap av andra... Kom på det och förändra :)

    Ni är asgrymma! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt rätt!

      Jag tror det har att göra med att jag alltid ska vara jävla trevlig mot allt och alla, vilket gör att stimmar igång lite. Så det är nog min inre bitch som måste fram :D

      Radera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!