söndag 16 september 2012

Varför jag lägger av.

Det har varit ett tufft dygn för mig, med extremt mycket tårar - kan inte riktigt minnas när jag kände mig så nere sist - och det beror inte på ett dåligt tävlingsresultat. Det handlar om att ha kämpat i uppförsbacke i fyra år, och att tillslut inte orka mer. Jag kommer inte dit jag vill och när frustrationen tar över helt, så är det inte schysst mot Charlie att fortsätta, för då förstår han ju ingenting.

Det började på första valpkursen, där jag fick höra att Charlie var omöjlig. Jag grät efter varje kurstillfälle, då min valp var ett monster jämfört med de andra. Dock var han den som lärde sig saker snabbast och vann lydnadstävlingen, men så fort den var klar så stack han och var okontaktbar. Vi fick gå TVÅ valpkurser och sedan även TRE allmänlydnadskurser. Våra kompisar gick direkt från första valpkursen upp till tävlingskursen... Vi stod still och kom ingenvart, och jag lovar er att jag kämpade.

Vi har sedan gått en rad kurser, men ALLTID är det samma grej. Jag får börja om från noll, för enligt instruktören kan vi ingenting. På vår första agilitykurs fick vi de första tillfällena köra i koppel för Charlie var okontrollerbar och helt hysterisk, medan de andra kunde träna och bara ha kul. Jag har gått flertalet tävlingslydnadskurser och fått höra att vi inte kan gå vidare till nästa kurs, för vi är inte tillräckligt bra. Medan våra kurskamrater alltid tuffar på uppåt. På vår sista lydnadskurs hade vi två instruktörer, där den ena inte kom fram till oss EN enda gång. Hon stöttar dock mina träningskompisar ordentligt, så vi har väl inte tillräckligt med potential för att vara värda att få lite hjälp. När jag åkte ner ända till Halmstad för att träna hade jag gjort upp en rejäl plan med olika moment, men då fick jag återigen börja om från noll och vi kom inte ens ur halten.... Tårarna har brännt så sjukt många gånger när jag åkt från träningstillfällen/kurser, men jag har alltid bitit ihop, ALLTID.

Men nu orkar jag faktiskt inte längre. Jag är så fruktansvärt trött på att vara sämst, och bara se alla andra skena förbi. Att alltid få backa tillbaka till noll och se ut som ett fån, som någonstans på vägen sa att vi kan lite iallafall. Men det allra jobbigaste är att jag aldrig kan lita på våran teamkänsla. Jag har inga problem med att ta dåliga resultat, tro mig, tävling är verkligen inte allt i min värld. Men som jag sagt tidigare så är det teamkänslan mellan mig och Charlie som driver mig framåt. Jag fullkomligt älskar den, men jag kan aldrig lita på den. Och utan den, är det inget roligt längre.

Jag har en hund som inte har en millimeter av will-to-please i kroppen. För honom räcker inte godis eller leksak för att jobba. Och en tillsägelse rinner av honom snabbare än blixten. Hans psyke är för tufft för mig och därför kommer vi inte längre.

Mitt stora problem är att jag älskar att träna hund. Jag älskar att jag senaste veckorna bara hunnit jobba, träna hund och sova. Min höjdpunkt i livet är att få utöva min hobby. Och jag är helt knäckt, då jag bestämt mig för att Charlie nu är en sällskapshund.

Tårnarna fortsätter att rinna och ångesten står mig upp i halsen. För alla gånger man bitit ihop kommer nu ut ur kroppen... Jag är så fruktansvärt besviken på att jag inte lyckades.

6 kommentarer:

  1. Hej Linda
    Blir ledsen när jag läser ditt inlägg. Lider med dig. För mig kommer ni alltid vara team nr1. Jag känner igen mig i en del som du skriver. Smilla betedde sig på samma sätt som Charlie på agilityn. Det är tema känslan man vill åt och den kommer du få fram igen. När du har fått perspektiv på detta så kommer du få ny energi och hitta andra vägar att gå. Jag går nu rallylydnad med Smilla och där är det ju delvis lydnad fast inte lika strikt och du får prata med din hund och peppa etc. Det passar oss och jag märker att vår relation och kontakt har stärkts. Linda; det finns alltid andra möjligheter att hitta det du är ute efter. Jag lovar! Men det är svårt att se dem nu när det känns så tungt.Kram Marie och Smilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för din fina kommentar!
      Det verkar vara ganska vanligt inom vår ras att teamkänslan uteblir rätt ofta... Men jag behöver ta en paus för att åter finna motivation till att orka fortsätta träna. Men precis som du säger så är jag säker på att jag hittar möjligheter när jag fått vila lite från det!
      Kram!

      Radera
  2. Linda! Första gången jag såg er blev jag så grymt imponerad! För mig var ni dom man skulle slå ;) Ni jobbar verkligen som ett team, Charlie kanske inte jobbar för en godis eller en leksak. Men det syns tydligt att han jobbar för DIG. Han blir så otroligt peppad och glad när du berömmer honom och han vet att han gjort rätt, och då går han som en klocka! Vet att det verkligen är mycket hund att jobba med och att det ofta är uppförsbacke. Men Charlie älskar att träna. Det kan vem som helst se! Ingen annan än du själv kan döma ut din hund, så skit i vad andra har sagt om Charlie. Du har ju gång på gång bevisat att ni kan och det fina teamarbetet ni har är värt att kämpa för! Ta en liten paus och fundera, gör lite annat med Charlie och kom sen tillbaka. Ni hör hemma på lydnadsplan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna <3
      Vi kommer ta en paus och sedan försöka komma tillbaka. Är så glad för att jag har er som stöttar när det känns jävligt tungt!
      Kram

      Radera
  3. Vet precis hur du känner dig, stod där med mitt monster för ett par år sen. Grunade som en galning på ett träningsläger och snorade värre än ett överträtt barn...

    Men skjut mig i huvudet! Du måste se tillbaka lite, det är fanimig fantastiskt det du gjort! UTAN TVEKAN!

    Glöm inte det och glöm inte att du oxå förändrats!

    Ni kommer gå långt! Bara du vill :)

    Dina tankenötter ligger hos dig, men när jag får klorna i dig så kommer du inse att du är ute och cyklar! Du kan lita på honom, OM det är viktigt för dig. Vad är det värsta som kan hända? Att han tar bussen till Hissingen? ;)

    Tusen kramar

    SvaraRadera
  4. För det första TACK för ditt inlägg, det värmde! Och det är ju så, trots att man har en vallhund så måste man inte valla, valla kan jag dessutom OM jag vill göra hos väninnan på hennes får, det var det första hon sa till mig igår. Och ändå så är det så många som VA ska du göra dig av med fåren du som har vallhund? och så himlas det med ögonen ungefär som att hon den där hon har nog nåt som är duktigt löst....

    Hur som helst, jag är helt övertygad om att du tar dig tillbaka! Och gudars vad jag känner igen mig i det du skriver häruppe om både träning och kurser...jag var där med Chili med jaktträningen, gick kurs på kurs och kom liksom ingenstans....och jämförde mig alltid med andra. Sen ett tu tre så släppte det och det har krävts både slit och tårar för att ta sig en liten bit framåt....ingen skulle tro mig om jag sa att för ett och ett halvt år sen stod jag och sa att nej jag tränar inte jakt och min hund tar ALDRIG vilt! Men så var det....

    och vi ses ju snart!!!! Bara tre veckor kvar!!!

    kramen!

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!